Hoe kun je een rotrooster leuk maken?

Mijn broertje heeft een rotrooster. Hij is chagrijnig dus ik wil hem helpen. Hij is iedere dag het 8e uur pas uit en begint iedere dag het 1e uur. Normaal krijg je zo'n rooster als je straf hebt maar hij heeft weer eens pech. Hoe zorg je dat het niet demotiveerend werkt? Hij zit nu al spijbelplannetjes te verzinnen.
1e tot 8e uur= 9:35-16:15

Toegevoegd na 20 minuten:
sorry het is 8:35

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hij heeft dus veel tussenuren. Motiveer hem in de tussenuren zijn huiswerk te doen en zijn toetsen te leren. Dan wordt zijn vrije tijd thuis ook écht vrije tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat is bijna onmogelijk misschien gewoon wat leuks doen in de pauze met vrienden? en anders de lessen leuk maken? tja veel succes eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak hem blij ik moet elke dag om half negen beginnen en om 4 uur eindigen, vertel hem dat ie het niet zo slecht heeft, en dat ie blij moet zijn met goed onderwijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, ik ben gewend aan men rooster, komt vanzelf, is goed voor de discipline zo'n rooster
Jeetje, das inderdaad wel zwaar. Aan het rooster zelf kun je denk ik niets veranderen. Probeer hem op andere vlakken te ondersteunen / helpen. Stiekem helpen met wat huiswerk ofzo? Sochtends z'n fiets voor hem klaarzetten... dat soort dingetjes. Een opbeurend briefje in zn tas stoppen, wat hij dan op school ontdekt. Af en toe een smsje sturen met een hart onder de riem..... Wens hem van mij ook maar sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel spijbelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn wat langere schooldagen inderdaad. Maar nog niet zo dat je er overwerkt van raakt. Wel later thuis, maar als hij e tussenuren benut met het don van zijn huiswerkopdrachten, dan heeft hij bij thuiskomst vrij. Dus zo dramatisch vind ik het iet.

Tegenwoordig zijn de gemiddelde schooldagen kort, met 6 lesuren van 50 minuten (wisselt per school). En is dat standaard geworden. Mijn schooldagen waren elke dag van half negen tot half vijf, met alleen de middagpauze en dan iedere dag minimaal vier vakken huiswerk. Om half vijf naar huis fietsen, bijna een uur, kop thee en tas uitpakken, dan eten, dan huiswerk tot gemiddeld tien uur 's avonds. Dat was normaal voor een HBS.

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoe kun je het leuk maken? Weinig aan te doen., vrees ik. Hij zit in die klas met dat rooster en zal meemoeten. Gelukkig voor hem is het schooljaar nog maar kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat hij dan ook tussenuren heeft? Geef hem een leuk spelletje om met zijn klasgenoten te spelen voor in die tussenuren of in de pauze! Bij winkels als Bart Smit kun je leuke 'mini spelletjes' kopen, dit zijn volwaardige spellen in een kleine verpakking. (Tips: saboteur, boonanza, guillotine)