Kan een hogeschool eisen dat een Nederlandse leerling met een buitenlands diploma een taaltoets moet halen voor toelating, in onderstaande situatie

Nederlandse nationaliteit, basisschool in Nederland (VWO advies), behaald diploma: college, VS + 1 jaar university aldaar (6 jaar in buitenland geweest)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat kan, Je voldoet dan niet aan de standaard-toelatingseis, maar krijgt de kans om aan te tonen dat je het onderdeel dat je mist (je hébt immers geen onderwijs Nederlands gekregen op het juiste niveau) toch beheerst.

Dit lijkt me ook redelijk. Als je Nederlands goed genoeg is, is het een kwestie van even die toets binnentikken. Als je Nederlands niet goed genoeg is om die toets te halen, heeft de hogeschool gelijk dat je een deficiëntie hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is het geen antwoord op je vraag? Je vraagt toch of een hogeschool mag eisen dat een Nederlandse leerling in jouw situatie een taaltoets haalt om toegelaten te worden? Het antwoord is ja, en ik vertel er ook nog bij waarom. Welk deel van je vraag is daarmee niet beantwoord?
Jazeker. op dit moment heb ik een dergelijk dossier liggen voor iemand met soortgelijke achtergrond, alleen in Spanje ipv USA. Daar vragen we ook een bewijs taalvaardigheid, gelijk andere studenten die niet in Nederland hun vooropleiding gevolgt hebben.
Sterker nog: Ze kunnen je vragen een colloquium Doctum procedure te doorlopen, inclusief toegangstoetsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de antwoorden die gegeven zijn is er nog iets:

Er worden heel veel diploma's vervalsd.
Men wil het zekere voor het onzekere.