kan ik wiskunde aan? ondanks het feit dat ik meer een alfa ben en geen tot weinig aanleg ervoor heb?

Ik heb er geen aanleg voor en vind het ook een moeilijk vakgebied, maar ik vind het wel een fascinerende studie, zou ik het aankunnen (de universitaire studie) ondanks dat ik er dus niet echt heeeel erg goed in ben. (mijn niveau is wiskunde A1 op havo-niveau)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

je heb natuurlijk meerdere richtingen in de wiskunde.

maar zoals je zelf al aangeeft, gaat het zeer lastig worden.
je moet minimaal Vwo hebben voor de universiteit. (en je doet nu havo) je moet dus ergens die achterstand compenseren.
ook heb je wiskunde A1, dat is de makkelijkste variant (na wiskunde C dan) dat is niet erg. maar je mist daardoor erg veel belangrijke dingen. en zo mis je een goede basis voor de universiteit.

ik zeg niet dat het je nooit lukt, maar je zult er heel erg hard voor moeten werken. ook omdat je zelf aangeeft dat je er niet goed in bent, moet je je afvragen of je het wel op universitair niveau wilt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt mij dat je je beter kan focussen op dat waar je wél goed in bent, om daar nog veel beter in te worden.
Wat zijn je talenten?
Wiskunde op universitair niveau wordt wel aanpoten, me dunkt.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande juiste antwoorden hetgeen toch alleen maar opinies van anderen zijn, zou je ook een proefles wiskunde van de open universiteit kunnen aanvragen. Veel universitaire studies namelijk hebben geen hoge pet op van het middelbaar onderwijs en zeggen "Wij kunnen je het beter leren". Oftewel zij beginnen op wat nu jouw niveau is en dan kan jij zelf zien of het jou past.
Er is wel een waarschuwing op zijn plaats. Wiskunde is niet echt een studie die later veel geld oplevert. Als alfa kan je dan beter rechten studeren. Als je dan een wiskunde module daarbij in je studie opneemt ben je pas echt zeldzaam en dus gewild voor specialistisch juridische zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het antwoord, ik doe het dan natuurlijk ook niet voor het geld, had anders fiscaal recht gedaan of zo. overigens wist je dat 70% van de rijkste mensen ter wereld op de forbeslist een wiskundig achtergrond hebben ;)
Je kunt met je havo-niveau toch helemaal geen universitaire studie wiskunde gaan doen?
Dus je vraag is niet relevant, je moet VWO niveau hebben, ook voor de VU.

http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/q-z/wiskunde/toelatingseisen-en-aanmelding/index.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie zegt dat ik geen vwo-certificaat kan halen?
bovendien je hoeft geen vwo te hebben, je kan ook een toelatingstoets afleggen, een colloquium doctum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar Vwo is een heel andere denkwijze als havo.
dus je wordt niet zomaar toegelaten tot de universiteit. wat je wel kunt doen: haal je havo-diploma, doe een wiskundestudie, haal je P. en dan kan je doorstromen naar de Uni (let wel op, je kan niet naar elke opleiding doorstromen). maar dan nog, het niveau is zeer groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je overschat het verschil tussen havo en vwo saman....ik heb beide boeken van wisk. voor mn neus gehad....vwo heeft wat meer stof en diepgang, zoveel verschil is er niet...anders was het verschil tussen havo-vwo...hbo-uni....wel 2 of 3 jaar ipv 1 jaar.