Heb je recht op extra tijd tijden So's en proefwerken (en natuurlijk het examen) als je faalangst hebt?

Ik weet dat je bij dyslexie recht hebt op meer tijd en als je een v/p-kloof of een p/v-kloof hebt. Maar hoe zit het dan met faalangstige leerlingen die niet met tijdsdruk om kunnen gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Nee, dat valt , voor jou helaas, niet onder de redenen voor extra tijd bij toetsen en zo. Daar krijg je ook geen zorgkaart voor (als jouw school daar al mee werkt).
Faalangst is iets wat je door behandeling/gesprekken bij een psycholoog wel goed kunt aanpakken. De paar lesjes op school zijn daarvoor te weinig. Faalangst werkt namelijk door in je hele handelen, in je hele "zijn".

Ga eens praten bij de huisarts en kijk hoe je hier mee verder kunt. Goed dat je het aanpakt, want het kan je flink beperken in je doen en laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je hebt geen recht op extra tijd. Je hebt wel het recht (en de school de plicht) om faalangstige leerlingen hiermee te leren omgaan. Tenslotte zal je in de maatschappij later ook hier mee moeten omgaan.

Ik ben van mening dat faalangst wat anders is dan een mentale afwijking die dyslexie tot gevolg heeft. Dyslectische leerlingen krijgen ook vaak niet meer tijd voor een examen, maar kunnen worden geholpen door opgaven met grote letters e.d.

Een faalangstige leerling zou vooral hulp moeten zoeken om hier af van te komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is het soms zo dat er wel aangepaste examens zijn. Zo heeft het CBR een specifiek faalangst examen.

Voor het eindexamen op middelbare scholen zijn er op het examen zelf geen andere voorzieningen of bepalingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Volgens faalangst.nl:

"Een school heeft de inspanningsverplichting om bij stagnerende leerlingen te onderzoeken waar de oorzaak van het probleem zit. Soms is dat faalangst. Er zijn goede vragenlijsten die scholen hiermee op weg kunnen helpen. Zoals de SVL (uitgeverij Swets), de VSV (KPC Groep), de ETAV (uitgeverij Swets) en de SSAT (CPS). Iedere mentor zou een leerling in eerste instantie moeten kunnen opvangen en mogelijk verwijzen naar gespecialiseerde faalangsttrainers in school. Inmiddels heeft 80% van alle Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs een faalangsttraining 'in de aanbieding'. Basisscholen werken rond dit onderwerp vaak samen met de regionale onderwijsbegeleidingsdienst. Ook in de basisscholen zelf hebben tegenwoordig de interne begeleiders rond het thema faalangst een grote deskundigheid opgebouwd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Maar je hebt wel recht op hulp van school in de vorm van faalangstreductietraining.