Tussen welke precieze leeftijden leren kinderen het meest?

Het moet ergens op de basisschool zijn, maar ik zou niet weten wat de exacte leeftijden zijn... Ben heel benieuwd! Wie o wie kan mij helpen?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Volgens mij zit je fout, zo tussen de 0 en de 4 jaar leren ze het allermeest. Van totale hulpeloze wezentjes worden het lopende, pratende (soms zelfs goed gebekte) 'helemaal eigen mensjes' die zelfs diepe gedachten kunnen denken.

Tot 4 jaar zijn het net sponzen, alles wat je ze voorschotelt zuigen ze op en ze worden overal enthousiast van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe jonger kinderen zijn, des te flexibeler hun hersenen zijn. De flexibiliteit van de hersenen is bij kinderen vóór de puberteit wezenlijk anders dan bij kinderen in de puberteit. Niettemin is het lastig om duidelijke leeftijdsgrenzen aan te geven, want zo'n grens verschilt van kind tot kind. Als kinderen de puberteit ingaan, gaan om de een of andere reden de hersenen anders werken. Die worden stugger, minder elastisch. Dat begint al zo'n beetje vanaf dat ze tien jaar oud zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Tot hun derde levensjaar leren ze het meest. Spelenderwijze zou je je kind zelfs al kunnen leren lezen op zijn derde. Alles in hu hersenen moet nog worden opgeslagen en ingevuld. Hoe meer info ze tot hun derde krijgen, hoe sneller ze het ergens tevoorschijn halen. Zelfs al praten ze nog niet, door veel herhalingen zet bepaalde info zich vast in hun hersenen en kan zo al vroeg opgeroepen worden. Tot hun derde doen ze ineens zo veel! Hun lichaam beheersen, (hoofd rechtop houden daar begint het mee) kruipen, stapjes, lopen, praten, zelf eten/drinken, spelen, bouwen enz. Het is zoveel in die 3 jaar dat ze in die periode het meest leren. de rest komt er geleidelijk aan bij.

Toegevoegd na 9 minuten:
Elke klas krijgen ze info te leren die aan hun leeftijd aangeboden kan worden, wat ze dus dan kunnen begrijpen. Ze zijn nl. elk jaar weer rijp genoeg om weer iets bij te leren. Pienter snelle kinderen leren in groep 4 heel veel en andere kinderen pas in groep 5. Er zijn ook kinderen die pas beginnen te leren en te begrijpen nadat ze hun spel/ontdekkingsfase hebben afgesloten. met name jongetjes zijn lang speelser dan meisjes. die zijn op basisschool leeftijd al verder omdat hun hersenstructuur nu eenmaal zo in elkaar zit. Voor jongetjes zal het dus veel later zijn dat ze echt beginnen met leren en daardoor ook begrijpen wat hun geleerd wordt. Die zijn nog lang met andere dingen bezig over het algemeen gezien.:)
Derhalve kan je dus geen vaste groep benoemen waarin ze het meest leren.
amc
13 jaar geleden
Je leert nooit meer zo veel als wat je hebt geleerd tussen 0 en 7 jaar.