Wat voor deelonderwerpen kan ik gebruiken bij een spreekbeurt over bijgeloof? Graag met uitleg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zouden wij jouw huiswerk voor je moeten doen? Er is een verschil tussen 'hulp vragen bij het maken van huiswerk' en 'iemand vragen het voor je te doen'. Van het laatste leer je niets, dan kun je net zo goed je huiswerk helemaal niet doen.

Het beste antwoord

- Regels die elkaar tegenspreken
Zoals zwarte katten, die voor ongeluk staan, maar voor zeelieden staan de voor geluk

- Bijgeloof: getallen
Het getal 13 brengt ongeluk, 7 voor geluk enz.

- Bijgloof: dieren
Zwarte kat, vredes(duif), zwaluw

- Bijgeloof in religies

Voor de rest weet ik even niets... Maar het zijn vast wat punten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

- Wat is bijgeloof?
Begin met uitleggen wat bijgeloof nou eigenlijk betekent.
- Voorbeelden van bijgeloof.
Hier kun je voorbeelden geven van verschillende bijgeloven. Bijv. Het geloven dat onder een ladder doorlopen ongeluk brengt. Hier vind je er nog veel meer: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijgeloof
- Bijgeloof vroeger en nu.
Hier kun je praten over bijgeloof vroeger. Zoek maar eens op bijgeloof in de Middeleeuwen. Daar is een hoop over te vinden.
- Bijgeloof in verschillende landen en culturen.
Ieder land heeft weer dingen waar zij sterk in geloven. Om een voorbeeld te noemen. In Engeland geloven ze dat als je hout aanraakt dat het geluk brengt. In China is nummer 4 erg ongeluklkig.
Meer info: http://www.marjanka.nl/Magie/geloof_cultuur.html

Een goede tip voor jou is om eens op scholieren.nl te kijken: http://www.scholieren.com/werkstukken/trefwoord/?zoek=Bijgeloof
Hier vind je al een paar voorbeelden van werkstukken en spreekbeurten over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen bijgeloof en geloof. Bijgeloof is gebaseerd op menselijk handelen dat een goddelijk / bovennatuurlijke reactie tot gevolg heeft.

Geloof in de God van de Bijbel is gebaseerd op God die handelt en de mens die daarop antwoordt.

Verschil tussen antwoorden en reageren: reageren doen chemische stoffen met elkaar conform natuurwetten. Antwoorden doen personen die in relatie tot elkaar staan.

Daarom hangt er zo'n angst en taboe rond bijgeloof: je zit vast(gebonden) aan wetmatigheden.