Hoe word je diplomaat?

Volgens mij bestaat er geen opleiding tot diplomaat. Welke opleiding kun je dan wel het beste volgen als je dit wilt worden? En welke stappen moet je ondernemen als je die opleiding afgerond hebt? En hoe groot is de kans dat je dan daadwerkelijk diplomaat wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

diplomaat wordt je niet zomaar. in de meeste situaties verwerf je deze 'functie'. vaak uit hoofde van de kennis die je hebt en je betrokkenheid over een ander land.
een honorair consul bijvoorbeeld combineert zijn werkzaamheden ook met betrekking tot promotie en statusverheffing van het land waar hij 'dienst doet'.

je gedrag is heel belangrijk.

de Universiteit van Groningen en het overheidsinstituut Roi gaan een heel modernere diplomatenopleiding verzorgen. is dit wat voor jou?:

Het ministerie van buitenlandse zaken kon niet langer heen om de vernietigende onderzoeksrapporten die McKinsey en KPMG over het 'klasje' - de als zeer elitair bekend staande opleiding tot diplomaat - hebben geschreven. KPMG concludeerde dat de Nederlandse diplomaat niet meer van deze tijd is en McKinsey dat de aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt om diplomaat te worden, wordt overschat. Ook de ambassademedewerkers op de 130 buitenlandse posten merkten de laatste jaren dat zij weinig meer aan hun kennis uit het diplomatenklasje hadden. BZ besloot daarom tot een opleiding naar nieuwe snit, maar moest daarbij rekening houden met de regels van de Europese Unie, die in het geval van grotere opleidingen voorschrijven dat een aanbesteding moet worden gedaan. Groningen/Roi kwamen uiteindelijk met de beste 'prijs-kwaliteit'-verhouding uit de bus.

De eerste tien uitverkoren studenten die in het najaar het Groningse/Roi-klasje zullen bevolken, krijgen twee maanden de tijd om zich te bewijzen, waarna een sterkte-zwakte-analyse wordt gemaakt.

Typisch diplomatenwerk leren ze 'on the job', blijkt uit het eisenpakket van de opleiding. Opvallend is de relatief ruime aandacht voor onderwerpen die voor diplomaten verder van hun bed lijken, zoals het opstellen van een begroting.

* Ambassadeur
* Consul
* Gevolmachtigd minister
* Militair attaché
* Nuntius
dit zijn allemaal 'titels'.

vervolgens is een diplomaat iemand die aan diplomatie tussen twee landen doet. Onder het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer (1961) genieten diplomaten diplomatieke onschendbaarheid, die hen beschermt tegen vervolging tijdens diplomatieke missies.

ik wens je veel succes met jouw diplomentaire ambities.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een zeer groot deel in dit proces bestaat uit vriendjespolitiek. Netwerken is bijna nog belangrijker dan diploma's.
13 jaar geleden
Een zeer goede vooropleiding en in de zg hogere kringen je opvoeding te hebben genoten, helpt.
Tegenwoordig is er wel degelijk een soort opleiding, een diplomatenklas, waardoor mensen die niet direct in de hoogste regionen van onze maatschappij hun wieg hadden, ook mee kunnen doen.

Ik las hierover een artikel in HP de Tijd, misschien twee jaar geleden.
Zoek even op Google, en kwam op een artikel uit Intermediair. Doe er je voordeel mee.
Gymnasium of Atheneum als vooropleiding. Economie of internationaal recht studeren, mag ook iets anders zijn, mits het maar een brede internationale orientatie geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
diplomaten worden meestal gesecteerd uit mensen die zich bewezen hebben in de politiek en het is een soort ere baantje dat veel tact en goed inzicht vereist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt internationale betrekkingen studeren en daarmeeben je al een eind op weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diplomaten zijn van nature al diplomatiek..dus die verstaan de kunst 'zich ergens binnen te dringen'

Ze zijn altijd van goede komaf..anders maken ze geen schijn van en kans.

En ze zijn vrijwel altijd universitair geschoold.

De opleiding tot diplomaat wordt feitelijk alleen op de diverse ambassades door de praktijk gedaan. Daar doet men dus de nodige..de noodzakelijke.. diplomatie ervaringen op.

Doorgaans pas na vele jaren bestaat de kans dat men tot diplomaat benoemd wordt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst gerelateerde opleidingen volgen maar..., dan ben je er nog lang niet. Je zult om je doel te bereiken absoluut onderstaand stuk gereedschap nodig hebben. Succes!