Wat voor functies oefen je uit met een SPH diploma binnen de ouderen of gehandicaptenzorg?

Op verschillende sites van hogescholen zie ik wel staan dat je met een SPH diploma in de ouderen of gehandicaptenzorg kunt gaan werken, maar wat voor functie(s) kun je daar dan hebben? Kun je dan ook gewoon op de groep staan?

Ik doe nu mbo pedagogisch werk kinderopvang en wil hierna graag SPH gaan doen om ook in de ouderen/gehandicaptenzorg te kunnen werken. Ik wil er voor mezelf achter komen of SPH een logisch vervolg voor mij gaat zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Als sociaal pedagogisch hulpverlener help of ondersteun je mensen in hun woon- en leefsituatie. Vaak gaat het om mensen die door bijzondere omstandigheden, beperkingen of belemmeringen niet (volledig) zelfstandig kunnen functioneren. Zelfstandig wonen, werken, zorgen voor de dagelijkse dingen en samenleven met anderen is voor hen vaak een probleem. Daarom krijgen zij ondersteuning, begeleiding of opvang. Bijvoorbeeld in een instelling, een dagactiviteitencentrum, een werkproject of begeleid wonenproject. Als sociaal-pedagogisch hulpverlener (SPH'er) zorg je voor deze professionele hulp en ondersteuning. De SPH'er activeert en organiseert, maar altijd in een hulpverleningssituatie.

Voorbeelden van functies:

Medewerker verslaafdenopvang.
Medewerker dak- en thuislozenopvang.
Activiteitenbegeleider.
Sociotherapeut.
Pedagogisch hulpverlener voor mensen met een verstandelijke beperking.
Medewerker gezinsvervangend tehuis.
Groepsleider psychiatrische instelling.
Groepsopvoeder in de jeugdhulpverlening.

Toegevoegd na 3 minuten:
Omdat je dan een HBO diploma hebt, kun je doorgroeien naar beleidsmatige- en leidinggevende functies, zoals paviljoens- of afdelingshoofd van een zorginstelling, sectordirecteur of zorgcoördinator.

Maar je kunt er ook voor kiezen om verder te studeren. Met je hbo-diploma op zak kun je via een (hbo-) premasterclass aan de universiteit bijvoorbeeld Sociale Wetenschappen, Antroplogie of Pedagogiek gaan studeren.

Ook een post hbo-opleiding, zoals de post hbo-opleiding speltherapie, behoort tot de mogelijkheden. Je hebt een ruime keuze aan opleidingen, cursussen, trainingen en studiedagen voor de agogische beroepspraktijk.

Je kunt ook versneld een verwante hbo-opleiding volgen, zoals psychologie. Ook de lerarenopleiding voor het basisonderwijs en de lerarenopleiding Omgangskunde zijn verwante opleidingen die versneld gevolgd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voorbeelden van beroepen waar SPH'ers terechtkomen zijn onder andere:

* Groepsleider of groepswerker psychiatrische instelling.

* Jeugdhulpverlener of jeugdwelzijnswerker.
* Arbeidstherapeut of bezigheidstherapeut.
* Hulpverlener in de verslavingszorg.
* Medewerker in de vluchtelingenhulp.
* Pedagogisch hulpverlener voor mensen met een verstandelijke beperking.
* Activiteitenbegeleider.