wat voor opleiding kun je het beste doen als je niet weet wat je later wilt worden?

ik zit nu op mbo en dit is mijn eerste jaar. ik weet niet wat ik later wil worden en zou misschien wel iets met management willen doen maar ik vind het echt niet leuk om naar school te moeten omdat ik nu een verkeerde opleiding heb gekozen. (detailhandel) wat zou ik nu het beste kunnen doen? wil graag HBO doen hierna.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (5)

Het beste kan je op je school een afspraak maken met de decaan. Hij/zij kan je helpen met het maken van een studie advies. Dit door middel van testen en gesprekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies dan voor een brede opleiding zou ik zeggen.Waar liggen je interesse ga voor je zelf na wat je leuke beroepen vindt maak dan een beslissing.Testen op het internet kun je doen of naar je dekaan kan je ook gaan.Of vraag een vriend of vriendin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe eerst maar eens de beroepskeuzetest, daar komt vast wel iets uit wat je leuk lijkt. Dan kun je ook veel gemakkelijker zelf een keuze maken.
Daarna kun je altijd nog met je ouders of mensen van de school gaan praten.
De test is gratis en online.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kun je contact opnemen met je mentor op school. Via gesprekken, "meelopen"bij andere opleidingen en wellicht beroepskeuzetests krijg je een beter beeld van wat er voor jou mogelijk is en waar je interesses liggen. Steek hier energie in, ik weet uit eigen ervaring hoe lastig het is om tot een goede keuze te komen als je niet precies weet wat je wilt of in welke richting je het moet zoeken. Je kunt beter nu je op school zit nog veranderen van opleiding dan dat je straks in een branche of beroep terecht komt waar je geen affiniteit mee hebt of waar je je ei niet kwijt kunt. Het wordt dan alleen maar lastiger om te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beroepskeuze test is altijd aan te raden! Maar als je richting management wilt gaan, zou ik de opleiding mbo 4 management assistente doen. Deze opleiding is heel breed, van talen tot economische vakken e.d. Je krijgt echt van alles iets.
Verder kan ik je aanraden marketing en communicatie te doen op mbo, deze opleiding is ook heel breed en kun je op het hbo nog alle kanten en je hebt ook een goede basis.