Hoe kan je het makkelijkste & snelste een proefwerk leren op een iets leukeren manier dan gwn het boek doorlezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Voor de spiegel gaan staan en hardop voorzingen wat je leest. Als je het ook hoort behalve dat je het ziet, onthoud je het een stuk makkelijker. En wie weet word je nog wel ontdekt door de buurman!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van elke alinea alleen de eerste en laatste zin lezen. Dan heb je in 90% van de gevallen al de essentie te pakken. Dat is onderdeel van zgn speed-lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je rijtjes die je moet stampen, probeer dan een ezelsbruggetje te maken.
Maak bijvoorbeeld van de beginletters een woord of zin, hoeft helemaal niet logisch te zijn. Kijk maar naar het bekende KOFSCHIP, waardoor je makkelijk kan onthouden bij welke eindletter het voltooid deelwoord van een werkwoord op een T eindigt. Het puzzelen om een ezelsbruggetje te vinden helpt je eigenlijk al met leren! Ik weet nu 15 jaar later, nog steeds een paar van mijn zelfbedachte ezelsbruggetjes van school!
Defenities en dergelijke kan je proberen te dreunen op een bepaald ritme, bijvoorbeeld een wijsje van een kinderliedje of het refrein van je favo-nummer. Dan blijft het beter hangen.
Hele lappen tekst leren makkelijker door er een uittreksel van te maken. Door het doen leer je het al een keer, dan nog een paar keer je uittreksel doorlezen en voila! Schrijf de belangrijkste punten uit de tekst helder onder elkaar. Vaak zie je in teksten hele pagina's waarin een hele opsomming wordt gemaakt. Ten eerste....blablabla, daarnaast...., als laatste.... Zet die dingen genummerd onder elkaar, dat onthoudt al makkelijker.
Of probeer de info in een schema te zetten. Bijvoorbeeld voor- en nadelen etc.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door eerst een samenvatting te maken of eventueel een samenvatting te downloaden.
Dan kijk je wat je al weet en wat nog niet, hetgeen wat je nog niet weet ga je opzoeken op internet zodat je pro actief met de stof bezig gaat en je geheugen een link legt aan hetgeen wat je zelf hebt opgezocht.
Zo onthoud je het vaak beter en sneller
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja daar zit ik nou ook altijd mee ! gelukkig heb ik deze site gevonden: www.teach2000.nl , op die site kun je woorden leren in onder andere de vorm van een spel

Toegevoegd na 39 seconden:
maar dit kan niet met vakken zoals geschiedenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het onderwerp kun je naar het klokhuis/youtube kijken. Voor biologie kun je naar www.bioplek.org gaan.