Wat is de achterliggende gedachte van het boek: Descartes's Dochter ( roman van gebroeders Meester )

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De gebroeders Meester, bekend als popularisatoren van de filosofie, hebben een kleine dosis fictie geinjecteerd in de feiten en vervolgens het leven en het werk van Descartes en Kant herschreven. De rode draad is een felle strijd tussen rede en geloof, waarbij de kerk niet terugdeinst voor chantage en moord om de filosofie in het gareel te houden. Ook nog in 2007 vallen er slachtoffers, medogenloos ontleed zoals Descartes het deed met zijn kadavers. En de vrijmetselarij, met name de loge no. 20 De Friesche Trouw uit Leeuwarden, speelt bij dat alles een raadselachtige belangrijke rol. Voor kenners van de materie is dit boek een feest der herkenning: het bevat tal van oorspronkelijke teksten uit boeken, brieven en ritualen, die niet of nauwelijks zijn aangepast. En ook de historische personages zijn zorgvuldig gevormd naar hun origineel. Wie dat wil nagaan, kan terecht bij de literatuurverwijzingen uit de verantwoording.
Met deze spannende roman herschrijven de gebroeders Meester de geschiedenis van de wijsbegeerte radicaal.
Amadea