wanneer een kind regelmatig spijbelt, een overleg vindt plaats met moeder, mentor en het kind thuis.

tot verbazing van moeder hoorde ze, dat mentor aan het kind voorstelt, dat kind zelf mag bepalen als ze een dagje niet naar school wilt. dit mag tot eind december. ze moet dan beloven in 2011 wel elke dag naar school gaan. het is een kind dat regelmatig spijbelt en vaak iets belooft en het na een paar dagen niet meer nakomt.
is dit een normale zaak, dat een mentor deze voorstel geeft aan een leerlinge. ik vind dit en slechte zaak, want hierdoor geef je in feite aan de andere schoolkinderen een reden om ook maar regelmatig te spijbelen, want als je het aan het ene kind geeft.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: maar dan nog overleg je dat als mentor toch éérst met de ouders? Anders ga je niet alleen tegen de leerplichtwet in, maar ondermijn je ook het ouderlijk gezag.

Het beste antwoord

Slechte zaak. Het kind hoort naar school te gaan. Als de mentor oogluikend toestaat dat het kind verzuimt, is dat een slecht signaal naar het kind toe. Uitzondering is misschien als een kind snel overprikkeld raakt, en daarom af en toe rust nodig heeft. Maar dan zou ik het als 'ziek' melden.
Heel onverstandig trouwens om het kind nu iets toe te staan in ruil voor een belofte die pas in de toekomst vervuld hoeft te worden. Dat werkt niet. Andersom is beter, doorgaans.
Ouders kunnen de leerplichtambtenaar bellen hierover. Die draagt er zorg voor dat het kind naar school gaat, en hij of zij kan de leraar terugfluiten.

Weet moeder wel zeker dat mentor dit heeft gezegd trouwens, of heeft ze het alleen van het kind gehoord? Het zou de eerste keer niet zijn dat een kind dingen in zijn voordeel draait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was een overleg met moeder, mentor en kind, bij moeder en kind thuis. Ik neem aan dat de moeder dit dus uit de mond van de mentor heeft gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik had dat even over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit vind ikeen goede antwoord

Andere antwoorden (5)

een Soepele schorsing?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet normaal. Het is in overtreding met de leerplichtwet, en het ondermijnt het gezag van de moeder.

De mentor had minstens dit voorstel eerst met de ouders moeten bespreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemde zaak. Een onderhandse afspraak die denk ik niet gedragen wordt door de schoolleiding.

Ik zou zeker de afdelingsleider/jaardirecteur hiervan in kennis stellen. En als je je niet gehoord voelt, dan de OVAC (oudercommissie) of de MR.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet hoe oud de leerling is maar in ieder geval kinderen van 4 tot en met 5 zijn nog niet leerplichtig dus ze mogen een keer in de week of zo gewoon thuis blijven dat is niet erg,maar vanaf de 5de leeftijd zijn ze wel plichtig tenzij er een andere reden ervoor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een slechte zaak,en ik spreek uit ervaring.Toen ik op school zat spijbelde ik ook vaak en had elke dag stress met een bepaalde leraar.Nadat ik die een pak slaag had verkocht kon ik 2 weken rust nemen om weer bij te komen.Op dat moment was dat prachtig.Ik voelde me echt "de man",en was trots dat ik de school op haar knieen had gekregen.Helaas pakte dit voor mij averechts uit.De leraren negeerden mij en ik zat voor Jan met de korte achternaam in de klas.
Maar waarom zouden de leraren zich iets van zo'n kiond aantrekken?Dat kind verziekt zo zijn eigen toekomst...