Waarom leren we zoveel op school, terwijl we de helft misschien maar nodig hebben?

We leren nu bijvoorbeeld:

Geschiedenis
Wiskunde
Frans
Nederlands
Sociale levens vorming
Beeldende vorming
Engels
Natuur/scheikunde (nask)
Biologie

Nouw, oke.
Het is misschien fijn om wat belangrijke dingen te weten van de geschiedenis.. maar om nouw alle griekse goden te kennen?
En later zou het misschien in het zakenleven handig zijn frans te leren, maar standaard gebruiken we dat echt niet / bijna niet.
Nederlands is wel handig om te leren, wel zo fijn een beetje goede grammatica..
Wiskunde, lijkt me deels wel handig, maar om nouw allemaal te leren van:
Hoogtelijnen
Zwaartelijnen
Zwaartepunten
Midelloodlijn
Rekenen met letters e.d
Letters in formules omzetten naar cijfers(?)
En dan is dat alleen nog dit hoofdstuk + 1e paragraaf volgende hoofdstuk..

En biologie:
Ook wel handig om te weten hoe een mens deels in elkaar zit, maar om nouw elke plant te kennen en hoe dat allemaal precies gaat..? Als je er geïnteresseerd in bent zou je er ook wel voor leren lijkt mij.

Wat denken jullie hiervan?

Grotjes

Toegevoegd na 15 seconden:
excuses, Grotjes moest groetjes zijn:)

Toegevoegd na 1 minuut:
de 1e lijst van wat we allemaal leren is nog niet compleet natuurlijk, maar even een deel van gemiddelde havo leerling..

Toegevoegd na 1 uur:
oke.. het is dus goed voor onze algemene kennis,
iemand nog verdere toevoegingen?:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een brede basiskennis haal je meer punten bij goeievraag! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, da's een goeie, Loek! Als je dit als antwoord geplaatst had, zou je van mij een vette + gekregen hebben.

Het beste antwoord

Je moet als kind nog ontdekken wat je leuk vindt en waarin je goed bent of zelfs een talent voor hebt. Alleen daarom al wordt zoveel aangeboden aan diversiteit.
Als kind vindt je bijv. geschiedenis niet leuk en je ziet het nut er niet van in want; "Wat heb ik er nou aan om te weten wanneer en door wie en waarom Willem van Oranje is vermoord". Totdat ineens een interessant gesprek op tv is waardoor je ineens geïnteresseerd raakt in de historie van ons land of misschien de wereld. De basis is al gelegd door de geschiedenis lessen die je op school gehad hebt. Ik zag bijv. nooit het nut ervan in om te
weten hoeveel luchtdruk er op mijn bord soep van die en die diameter en zoveel diepte heerste. Als ik echter ineens een beroep op natuurkundig vlak leuk zou hebben gevonden, had ik toch die basis nodig gehad. Mijn zoon van 15 vond rekenen altijd vreselijk totdat hij wiskunde kreeg in het voortgezet onderwijs. Hij heeft niets met cijfers maar zijn ruimtelijk inzicht is bovengemiddeld en hij denkt erg creatief, hij koos dus echt voor de beta vakken en liet economie vallen, maar de basis van het rekenen met cijfers kent hij wel. Het is dus eigenlijk alleen maar basis wat we op school leren en die moet dus op alle vlakken zijn en zo uitgebreid mogelijk om weer te kunnen linken met elkaar. Je hebt nl. biologie nodig als je arts wilt worden maar ook als je botanicus ofzo wilt worden. Daarvoor moet je wel weten waar het over gaat en om je interesse te stimuleren. Stel dat je nergens iets van wist, dan ben je als volwassene snel uitgepraat en werd je al snel als 'dom' uitgemaakt. Het behoort tot je algemene ontwikkeling en op hoe meer fronten je iets weet, hoe meer je gewaardeerd wordt als ' die weet waar hij het over heeft, die is niet dom, die kan je niets wijsmaken'.
Je zal dan eerder gerespecteerd worden en serieus genomen worden.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt:)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar, ik zit bijvoorbeeld in 4 havo en het enige vak dat mij intreseerd is beeldende vorming praktijk en techniek praktijk. ik weet ook zeker dat ik wat met praktijk wil gaan doen later met design of kunst de rest intreseerd me ook echt niks waardoor de kans dat ik nu blijf zitten erg groot is. De kinderen bij mij leren iets voor een toets en zijn het een week later vergeten alles op school doe je alleen nog maar voor de cijfers en een diploma dus ik zie niet echt meer in waarom ik voor allemaal vakken waar ik niks mee wil gaan doen zou gaan leren alleen om een diploma te halen en ik kan gaan studeren in design. dus ja

Andere antwoorden (5)

Alles is nodig voor je algemene ontwikkeling. Je hebt ook nog iets aan al die kennis later. Kun je mee praten over dingen anders wordt het wel eenzijdig om met je te praten
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja... algemene ontwikkeling hoort er nu eenmaal bij en je weet natuurlijk nooit hoe de opgedane kennis later van nut zou kunnen zijn. Maar... zoals jij je laatste zin verwoordt komt het op mij over alsof gesprekken alleen zouden gaan over het geleerde op school... in mijn beleving gaan gesprekken meestal over actualiteiten die zich nu in het wereldgebeuren afspelen, het leven zelf, liefhebberijen enz. Ik heb nog nooit bv een gesprek gehad over de grondsoort in Texas... (wel geleerd op school). Ik wil geen afbreuk doen aan jouw antwoord, dit is gewoon een opmerking.
ronron1212
13 jaar geleden
Nee dat klopt maar een bepaalde mening en kennis om ver allerlei te praten komt wel door algemene ontwikkeling en leren na te denken over onderwerpen
hee wat toevallig dit hadden wij ook aan onze wiskunde leraar gevraagd en die gaf als antwoord dat het goed is voor onze algemene kennis en dat we dan niet dom overkomen in de maatschappij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk lijkt het nu heel overbodig, maar voor later kan het best handig zijn. Je krijgt zo een goede algemene ontwikkeling. En zelf ga je de keuze maken, wat vind ik interessant en leuk om werkelijk te onthouden. Je weet nooit hoe het later allemaal verloopt en kan het nog eens heel goed uitkomen dat je het ooit geleerd hebt. Misschien kom je nog wel eens in de finale van een kennisquiz.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is altijd handig om wat extra te weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wel eens gehoord van algemene ontwikkeling? Het is buitengewoon prettig om daarover te beschikken. En nou, in de betekenis van nu, schrijf je zonder w op het eind.
Leer het nu maar, het komt je in latere leven, en misschien je leven nu al, heel erg ten goede.