Hoe kan ik het afkoopbedrag van een pensioen berekenen?

Ik heb ergens een pensioentje taan van €351,- . Als een pensioen minder dan €451,- bedraagt, kan het in één keer worden uitbetaald. Hoe wordt dan dat uiteindelijke bedrag berekend? Ik neem aan dat daar een vaste formule voor bestaat.

8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij het afkopen van een pensioen houdt de pensioenuitvoerder belasting in, in principe volgens het tarief van de eerste schijf. Het ligt aan uw persoonlijke situatie of de belasting gaat oplopen tot de vierde schijf van 52 procent. Dat blijkt na de aangifte. Voor 2015 zijn de belastingschijven:
Belastingschijf Loon (jaarbasis) Loonbelasting
schijf 1 € 0 t/m € 19.822 36,50%
schijf 2 € 19.822 t/m € 33.589 42%
schijf 3 € 33.589 t/m € 57.585 42%
schijf 4 € 57.585 of meer 52,00% Toegevoegd na 1 minuut:
U hebt zelf geen recht om uw pensioen van minder dan €451 af te kopen. Het recht om af te kopen ligt eenzijdig bij de pensioenuitvoerder. Bronnen:
- http://www.belastingschijven.net/belastingschijven-2015/
tham
6 jaar geleden
Dat is o.a. afhankelijk welke verwachte levensontwikkeling uw pensioenuitvoerder hanteert. Dat is bij elke pensioenuitvoerder verschillend. Als voorbeeld: Vorig jaar heb ik een klein pensioentje van ongeveer € 10,00 per maand afgekocht en ontving toen ruim € 2000,00 netto.

Antwoorden (1)

Dat zelf even doen zal niet zo makkelijk gaan.

Simpel gezegd ie het de contante waarde van de verwachte toekomstige uitkeringen.

Bij de berekening van die afkoopwaarde zal het pensioenfonds dus rekening houden met de verwachte ontwikkeling van de overlevenskansen en de verwachte renteontwikkeling. Om die berekening te kunnen maken zal je eerst die specifiek uitgangspunten te weten moeten komen.

Toegevoegd na 53 seconden:
En over het dan bepaalde bedrag moet je dan ook nog even belasting betalen.