Hoe kan ik mijn pensioen veilig stellen?

Ik ben al een tijdje bezig om uit te vogelen hoe ik mijn pensioen moet veilig stellen. Doordat ik ca. 14 jaar in Italie heb gewoond en gewerkt, zit ik nu met een pensioengat van 14 jaar. Men zegt dat als ik hier straks met pensioen ga (over ca. 20 jaar) een aanvullend pensioen moet aanvragen bij de pensioenverstrekker van Italie (INPS), zodat ik 2 pensioenen krijg. Ik heb hier weinig vertrouwen in en vroeg me af of het niet mogelijk is (gezien dat alles nu makkelijker zou moeten gaan binnen de EU) dat Italie mijn contributies bv. overmaakt naar de nederlandse pensioenverstrekker, zodat ik later toch een volwaardig pensioen kan krijgen vanuit Nederland.
Iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ai, Italklaas, je hebt ook nog een AOW-gat van 28%... (2% per jaar dat je in het buitenland verblijft tussen je 15e en je 65e).
Van mensen die in een soortgelijke situatie verkeren heb ik begrepen dat je beter zelf kunt sparen voor je AOW/pensioen, dan dat je bij de Nederlanse SVB bijlegt om straks toch een volledige AOW te krijgen. Dus b.v. koopsompolissen kopen o.i.d.
Als je in NL een pensoenverzekering wil afsluiten, moet je zowel het werkgevers- als het werknemersgedeelte op die verzekering laten storten. Je zult dan je Italiaanse werkgever moeten vragen om het werkgeversdeel te storten, en zelf van je salaris het werknemersdeel storten. Ik heb geen idee of het Italiaanse pensioenstelsel lijkt op dat van NL, maar ik vrees dat het een kostbare aangelegenheid wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Hoe kan ik mijn pensioen veilig stellen?"

Bepaalde dingen
zou men veilig kunnen stellen.

Maar zoiets als pensioen?

Dát kan naar mijn mening
(in deze onzekere tijd) niet;

zie het maar zó:

het 'metaal' van de 'veiligheidspeld'
is nu te 'zwak' geworden.

Wat kan men daaraan doen?

Accepteren ...