Hoe verzin je een bedrijfsnaam?

Hoe komen mensen op en bedrijfsnaam?
Welke aspecten moet je gebruiken om tot een goede naam te komen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn initialen zou ik niet gebruiken, aangezien het CV wordt, en dan denkt men misschien aan centrale verwarming :-)) terwijl ik bv. een evenementen bureau wil opstarten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

dat is inderdaad een lastige ik ben nu een 2e onderneming aan het opzetten, maar het 1e bedrijf heb ik gewoon een artikel als naam waar mensen op googlen. en daar .nl achter gezet. maar klinkt wel goed.

bij de 2e heb ik mijn 2 lievelingskleuren genomen en die vond ik heel goed aansluiten op het assortiment!

als ik CV zie staan kun je die 2 letters prima gebruiken

Creatief
Vermaak

even een losse flodder uit mijn mouw, maar dan heb je een idee. je moet ook de keuze maken of je een gevoel in bedrijfsnaam wil hebben, of juist erg zakelijk. wat is je doelgroep? waar vallen die voor en wat zecht je eigen intuïtie? want het is jouw zaak en jouw handtekening!

o ja en de KVK maakt het er ook niet makkelijker op, want een hele hoop namen zij al bezet,.. zucht heeft mij ook veel hersenkrakers bezorgd!

kijk ook meteen of je bedrijfsnaam nog beschikbaar is als sitenaam .nl .com enz. het is heel handig als je bedrijfsnaam exact is als je website

veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

dat is een eigen keuze
je kan je eigen naam gebruiken of een link naar hetgeen je bedrijft.
Je kunt je initialen gebruiken
er is zoveel keus dat dat vaak het moeilijkst is om die te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam die je kiest voor je bedrijf is bij voorkeur een naam die goed past bij jou, je bedrijf en je activiteiten. Je gaat de naam als het goed is lang gebruiken, een naamsverandering is verwarrend en zonde van je opgebouwde naamsbekendheid. Je naam komt op je facturen, belastingformulieren en je visitekaartje. Verschillende mensen en organisaties krijgen te maken met jouw activiteiten onder deze naam. Daarom is het van belang om voldoende aandacht te besteden aan het kiezen van een passende bedrijfsnaam. Om te beginnen, kun je jezelf de volgende vragen stellen:

Wat is de kernactiviteit van mijn bedrijf?
Waarin onderscheid ik me van andere freelancers?
Bij de antwoorden op deze vragen, probeer je een pakkende bedrijfsnaam te bedenken. Met de naam wil je duidelijkheid scheppen over wat je doet, maar ook origineel overkomen. Daarom doe je een beroep op je creativiteit.

Een goede bedrijfsnaam is makkelijk te onthouden en te spellen. 'Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe' scoort hoog op originaliteit, maar slechts weinig klanten zullen relaties in hun netwerk spontaan naar de website van dit bedrijf kunnen verwijzen.

Personal branding
Wat ook veel freelancers doen, is hun eigen naam verwerken in hun bedrijfsnaam. De diensten die je aanbiedt zijn immers verbonden met je persoon en op deze manier doe je aan personal branding. Je naam moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn. Een moeilijk uit te spreken naam is niet aan te raden om te gebruiken als bedrijfsnaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de naam voor je bedrijf moet m.i.

1) aansluiten bij de activiteiten van je bedrijf
2) aansluiten op de doelgroep (de cliëntele) ervan
3) een pakkende,tot de verbeelding sprekende naam dragen
4) makkelijk herkenbaar zijn
5) niet te lang en vlot uitspreekbaar
6) eventueel goed te integreren binnen of aan je bedrijfslogo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vele bedrijven gebruiken een samenstelling van de naam van de bedrijfsleider(s), de plaats waar het bedrijf gevestigd is en de producten waar het bedrijf zich mee bezighoud.

Bijvoorbeeld:
-Naam: Janssens
-Plaats: Amsterdam
-Product: Soep
= Amjasoep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vroeg hoe je een bedrijfsnaam verzint. Het is belangrijk dus ga niet over één dag ijs.

Je hebt voldoende tips gekregen om er mee aan het werk te gaan. Ga nu op papier minimaal 100 namen opschrijven die in je op komen. Daarna kijk je er een week niet na. Dan neem je het papier streep alle namen door die niet goed op jou overkomen. Heb je dan nog meer dan 10 namen over dan leg je het papier weer een week weg en herhaal je de procedure. Zorg dat je beste 3 namen overblijven. Dan kijk je bij het handelsregister op internet of die namen al door bedrijven gebruikt worden. Waanneer dat niet zo is dan ga je familie en kennissen maar als het mogelijk is ook onbekende vragen welke naam ze niet goed vinden of het minst goed vinden. Je kan Goeie Vraag hier ook voor gebruiken wanneer het moderamen het goed vindt. Wanneer je dan één naam over hebt dan ben je er uit.