Waarom liggen de pepernoten elk jaar vroeger in de supermarkt?

Ik liep vandaag door " 's lands oudste kruidenier" en toen kon ik er niet meer omheen: Pepernoten, taai-taai, schuimpjes en een voor mijn gevoel wel een heel erg olijke zwarte pieten pop die boven de bak hing te zwaaien.
Sinds vorig jaar ben ik er een beetje op gaan letten, en toen lag het pas in de tweede week van oktober in de bakken, maar nu is het wel heel vroeg...
Zou men zo echt denken meer te kunnen afzetten aan de consument? Als ik naar mezelf kijk dan heb ik aan twee zakjes pepernoten per jaar wel genoeg, dus mijn vraag is, kan het voor de winkelier uit om ieder jaar vroeger de winkel in Sinterklaas en -kerstsfeer om te toveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
jc54
13 jaar geleden
De pepernoten waren vroeg rijp dit jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whaahahaha, nou het leek eerder op de mislukte pepernotenoogst van 1624! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je er vreselijk veel van afvalt zegge ze

Het beste antwoord

Doel is natuurlijk, om meer te verkopen. Vraag is echter, of de verkoop van sinterklaas artikelen niet ten koste gaat van andere lekkernijen. Iemand die een zak pepernoten koopt, laat immers wellicht de zak koekjes, die hij anders gekocht zou hebben, liggen.

De sinterklaasspullen die je nu in de winkel ziet liggen zijn trouwens nog oude voorraad, die overgebleven is van vorig jaar. Is een hele tijd in opslag geweest en winkelier wil opslag nu natuurlijk wel graag leeg hebben.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ze liggen in de winkel omdat er mensen zijn die ze kopen !
Ze liggen dit jaar niet eerder in de winkel, ik heb weleens meegemaakt dat ik in augustus terug kwam van vakantie en ze al in de supermarkt lagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt het wat uit, het is toch altijd lekker. Dus geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verkoopt. Dat is de enige reden, mensen kopen het gewoon nu al, bezoeken kerstmarkten al gaan ze in juli open. Het is de consument zélf die er om vraagt.

Wij hebben een winkel gehad en gingen ná de herfst vakantie over tot inrichten voor de feestdagen, te beginnen met Sinterklaas, maar voor die datum kwamen mensen al vragen om kerstspullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn weten lagen ze vorig jaar ook al in september in sommige winkels.
13 jaar geleden
Zover ik me kan herinneren liggen ze zeker al 15 jaar al in september in supermarkten hoor.
13 jaar geleden
We hebben een mooiere en langere zomer gehad dit jaar dan 2009, misschien is de associatie met Sinterklaas met koud weer en niet met het warme weer dat net afloopt. En dan is de overgang groter.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik weet ook niet waar hij is geweest de laatste 2 maanden, maar mooi en lang was het niet en in 2009 juist wel ;-)
Ten eerste gaat het om KRUIDnoten en niet om pepernoten.
Ten tweede liggen ze al jaren eind augustus in de eerste winkels (dat weet ik omdat ik elk jaar weer bedenk dat ik makkelijk op mijn verjaardag op kruidnoten zou kunnen trakteren).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie die meestal pas later, maar het kan zijn dat ik ze niet 'zie' want ik vind die 'hondenbrokken' echt niet te eten ;p
Omdat er tegenwoordig niks meer om traditie draait maar om geld, straks liggen ze gewoon het hele jaar in de winkels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal jaar geleden lag het een week voor mijn verjaardag (eind september) in de winkel. De laatste twee drie jaar ligt het drie weken voor mijn verjaardag in de winkel.
Ze doen het blijkbaar omdat het verkocht wordt, ondanks dat er altijd veel commentaar is.

Ik maak met mijn kinderen hierover afspraken zodat er niet net na de vakantie al gezeur heb over pepernoten.
Werkt erg goed.