Als een zorginstelling een bedrijf opent, is dit dan geen concurrentievervalsing?

Bij mij in de buurt zit een instelling voor geestelijk gehandicapten. Deze heeft een horeca-instelling geopend waar de eigen bewoners werken in het kader van dagbesteding. Hierdoor heeft het "bedrijf' amper loonkosten en kan het goedkoper producten aanbieden.

Is dit echter geen concurrentievervalsing, of indirect zelfs handelen met staatssteun (de instelling wordt door de overheid gesubsidieerd)?

Ander voorbeeld: de lokale ROC heeft een klein winkelcentrum dat helemaal draait op leerlingen. Dit centrum zit midden in de stad en concurreert dus met andere winkels.
Eerlijk? Legaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik een goede vraag.
Lijkt mij dat je dit sowieso bij de Gemeente o.i.d. moet melden? En KvK ingeschreven staan e.d.

Antwoorden (3)

als je alleen kijkt naar de loonkosten om de horeca draaiend te houden, ja dan kun je gelijk hebben, dan is het concurrentievervalsing.
maar een dergelijke onderneming is er niet met de loonkosten voor het horecapersoneel. de exploitatie is veel duurder omdat er ook veel extra voorzieningen moeten zijn, om deze mensen überhaubt te kunnen laten werken (veiligheid, gezondheid ondersteunende maatregelen, veel meer uitval door ziekte enz enz.
last but not least, om deze activiteit te kunnen laten draaien is veel extra inzet van begeleiders nodig. die werken ook niet voor niks. het gaat dan niet om de begeleiding die deze mensen toch al hebben, nee het gaat om de extra begeleiding, mensen die niet alleen verstand hebben van gehandicapten, maar ook van het uitbaten van een horecagelegenheid.
tot slot is er nog een aspect, dat op geen enkele manier met het onderwerp concurrentievervalsing te maken heeft en dat is het sociale aspect.
deze mensen wordt de mogelijkheid en de ruimte geboden om te functioneren op hun eigen niveau. de waarde daarvan is niet in geld uit te drukken. anders moet je maar eens een keer daar naar toe gaan en genieten van de intense trotse blik die uit hun ogen blijkt. want dat zijn ze: trots, dat ze dat kunnen: werken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bakkerschool verkoopt goedkopere broodjes.

De restaurantschool heeft een restaurant waar je
goedkoop kan eten.

Die mensen moet het toch leren? En praktijkervaring opdoen?
Er zijn wel meer sociale werkplaatsen. Daar worden dingen gemaakt die ook in een dure fabriek gemaakt zouden kunnen worden.

Volgens mij is dat allemaal eerlijk en legaal en
heel goed voor de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel instellingen in Nederland,waar lichamelijk en geestelijk gehandicapten werken en die tegen zeer concurrerende prijzen werken. Legaal is het wel, maar idd ook concurrentievervalsend,maar....je geeft veel mensen een zinvolle bezigheid. Mensen die anders op een andere manier, of soms überhaupt werden bezig gehouden en dat is ook veel waard!