De huurprijzen van winkels zijn op dit moment torenhoog. Zouden de prijzen hiervan gaan zakken?

Eigenaren hebben een probleem met deze leegstand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als de hypotheken die er achter liggen duur zijn aangeschaft, dan moet de huur van winkelruimte ook hoog zijn. En dan kunnen huren niet omlaag; Eerder zullen panden verkocht worden & wellicht bij een andeere bank beter gefinancieerd worden.
Leegstand maakt het voor de eigenaar vaak onhoudbaar, en dan heeft hij twee opties: Huur verlagen of het pand verkopen. In beide gevallen zal het waarschijnlijk zo zijn dat de panden tegen een lagere huur in de markt moeten worden gezet. Of een andere bestemming moeten krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huur verlagen kan voor de verhuurder een probleem opleveren voor de langere termijn. De kans dat hij een huurder vindt en dus weer inkomsten heeft is weliswaar groter, echter de huurder krijgt vervolgens huurbescherming. Verhuurder mag de huur, zolang deze huurder in het pand zit, slechts met een bepaald percentage verhogen.

Kost de verhuurder dus op de langer termijn geld, omdat hij, zolang hij te maken heeft met dezelfde huurder, nooit meer terug kan naar de oude huurprijs, ook al trek economie aan en daarmee de vraag naar winkelruimte.

Dat is de reden dat verhuurders liever niet aan de huurprijs van een pand gaan sleutelen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huurbescherming is er niet, die geldt voor woonhuizen.
Dit gaat over winkelpanden. Hoewel er geen huurbescherming is heb je wel contract bescherming, er worden vrijwel altijd meerjarige contracten afgesproken waarbij gedurende looptijd een of ander cbs percentage (bv prijsontwikkeling) als jaarlijkse huuraanpassing wordt genomen.
Aan het eind van die contract periode mag de verhuurder gewoon de huurprijs verdubbelen (als de markt daarnaar is).
Met als risico dat betreffende winkelier stopt en hij een ander moet vinden.

Bij huurverlaging nu blijft dus de huuropbrengst voor 5 tot 10 jaar lager. De vraag is of de eigenaar dat zo lang uitzingt gegeven zijn eigen financiering van die panden of ie dat wil doen.

Uiteindelijk denk ik wel dat de prijzen gaan zakken als er teveel leeg komt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als de vraag afneemt...