Moet een werkgever van je weten dat je daarnaast ook ondernemer bent?

Ik begin over een aantal weken bij een bedrijf in loondienst. Maar ik begin ook met mijn eigen onderneming en ben sinds vorige week ingeschreven bij de KVK. Met mijn ondermening zal ik op de korte termijn in ieder geval nog geen geld verdienen. Maar stel dat ik er geld mee begin te verdienen, moet mijn werkgever dan hier van af weten?

2 weken geleden
jc54
2 weken geleden
Dat je ondernemer bent naast je werk in loondienst zal hij/zij niet zo belangrijk vinden, maar hij zal het wel willen weten dat je naast het erkw voor hem/haar andere werkzaamheden uitvoert (met alle risico's van dien).
tinus1969
2 weken geleden
Wat voor soort onderneming eigenlijk?
denzell11
2 weken geleden
@tinus1969 online onderneming.
tinus1969
2 weken geleden
Online onderneming op welk gebied?
denzell11
2 weken geleden
@tinus1969 online ondernemen oo het gebied van het werven van personeel aan bedrijven.
tinus1969
2 weken geleden
Dat zou ik zeker melden, omdat je dan ook kunt afspreken dat je bv niet werft onder je collega's. Hiermee ben je ook behoorlijk zichtbaar, namelijk.
tinus1969
2 weken geleden
Overigens, werven van personeel en bijbehorende acquisitie zal al snel (iig deels) onder kantoortijden moeten gebeuren. Nog een reden om dit te melden, om gedoe te voorkomen.

Antwoorden (1)

Het is niet altijd toegestaan om naast het werk in loondienst ook zelfstandig ondernemer te zijn. Zeker niet als dat in dezelfde branche is en/of voor dezelfde doelgroep of klantenkring als je werkgever. Maar ook als je in een heel andere branche gaat werken kan dat voor problemen met de werkgever zorgen.

Om problemen achteraf te voorkomen, moet je zeker van te voren controleren of er iets in je arbeidsovereenkomst staat over nevenwerkzaamheden (al dan niet als ondernemer) en concurrentiebeding.

Verder van belang: hoeveel uur ga je werken in loondienst en als ondernemer? Hoe risicovol (ziekte / arbeidsongeschiktheid) is je werk / de combinatie van die 2 banen? Je werkgever betaalt premie voor als jij ziek of arbeidsongeschikt raakt en die heeft geen zin in een hoger risico doordat jij extra uren maakt of fysiek zwaar werk doet.

Het is dus niet altijd zomaar te combineren. Lees je contract. Overleg met je werkgever. En maak daarna pas de keuze tussen loondienst, ondernemer of beide.
2 weken geleden
tinus1969
2 weken geleden
Als je onderneming dus dezelfde soort activiteiten heeft als je werkgever, moet je dat melden. Ook al verdien je met die onderneming nog niets.
denzell11
2 weken geleden
@inekez1 in het arbeidsovereenkomst stonden wel regels inderdaad over concurrentiebeding. Maar mijn onderneming komt daar totaal niet mee in de buurt. Het is een online onderneming, dus in principe is het lichamelijk dan prima te doen. Wel natuurlijk veel tijd in steken maar hoeveel uren ik per dag ga maken ben ik nog aan het uitzoeken.
tinus1969
2 weken geleden
@Denzell11 ‘ Het is een online onderneming, dus in principe is het lichamelijk dan prima te doen.’
Ga daar niet zomaar van uit. Online onderneming betekent beeldschermwerk, en daar zijn regels voor mbt aantal uren per dag. Verder: Een werkgever zal iha geen bezwaar (mogen) hebben als je wat bijklust, maar als je ‘s ochtends vermoeid op je werk komt omdat je tot in de nacht aan het ondernemen bent geweest, heb je een probleem - ook met de arbeidstijdenwet.