Kan je eigen bedrijf beginnen met schulden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja als je alleen met een beetje eigen geld en de rest kan lenen.
tinus1969
6 jaar geleden
Dat hangt ook van het soort bedrijf af, en je bedrijfsvorm.

Het beste antwoord

Het is niet onmogelijk, maar soms wel erg onverstandig. Uiteraard zijn de mogelijkheden afhankelijk van het soort en hoeveelheid schulden die je nu hebt en van het soort onderneming dat je wil beginnen. Lang niet elke euro die je als ondernemer verdient is netto winst!

Je inkomen als ondernemer is altijd onzeker. Als je al schulden of leningen hebt, kan het heel lastig zijn om nog een krediet, lening of mogelijkheid tot rood staan te krijgen voor als het even een tijdje tegen zit met de inkomsten of als er eerst materiaal ingekocht moet worden voordat je iets kunt gaan verdienen.

Weeg alle mogelijkheden en risico's tegen elkaar af. Verdiep je van te voren goed in alle regelgeving, administratie, belastingen, eventuele gemeentelijke bestemmingsplannen en vergunningen, zakelijke verzekeringen etc. Als je achteraf allerlei aanslagen of boetes krijgt waar je niet op had gerekend, worden je schulden heel snel groter!

Bekijk van te voren ook wat de regelgeving is in jouw gemeente met betrekking tot minimaregelingen. Heb je een laag inkomen uit loon of uitkering, dan kom je al snel in aanmerking voor allerlei financiële voordeelregelingen, kwijtschelding gemeentebelastingen etc. Als ondernemer (ook als zzp-er) vervallen die mogelijkheden in sommige gemeenten.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je tip. Ben bezig mijn schulden af te lossen, en wil die stap maken om voor mezelf te beginnen. Maar ga me meer in verdiepen. Nogmaals bedankt

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan, je hebt € 50,- nodig om je in te schrijven bij de kvk als zzp-er.
Hou er echter rekening mee dat er een grote kans is dat je niets op factuur kan kopen door je schulden, maar alleen bij vooruit betaling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de tip
Ja, maar er zijn veel risico's. Let bijvoorbeeld op hetgeen dat de bank (vrijwel) geen leningen van je zal 'accepteren' en andere partijen zullen je ook nooit iets op factuur willen verkopen aangezien ze er niet zeker van zijn dat je hun terugbetaald. Als ik jou was eerst maar een uit de schulden zien te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben al een tijdje mee bezig mijn schulden af te lossen. Maar met een minimumloon is het lastig maar bedankt voor je tip