Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil een kantoor aan huis beginnen. We hebben een koop huis. Wat voor kosten kan ik voor mijn bedrijf aftrekken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moet eerst kijken of het kantoor-aan-huis wel voor aftrek in aanmerking komt. Hiervoor moet het een zelfstandig kantoor zijn (eigen ingang en eigen toilet / keukenblokje) of minimaal 10% van de totale gebruiksoppervlakte van de woning zijn.

Als de werkruimte voor aftrek in aanmerking komt, geldt dat ook voor de inrichting van die ruimte: schilderwerk, vloerbedekking, raambekleding, inrichting, meubilair, verlichting, etc.

Als de werkruimte niet voor aftrek in aanmerking komt, dan kun je mogelijk nog wel je bureaustoel, computer, printer, inkt, papier etc. aftrekken, maar niet de ruimte en de inrichtingskosten.
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Je verteld niets over het stroomverbruik. Is deze wel aftrekbaar?
Inekez1
7 jaar geleden
Voor gas en elektra geldt hetzelfde als voor de inrichting: komt de ruimte in aanmerking voor aftrek, dan ook de energiekosten voor die ruimte. Je zult dan op basis van een verdeelsleutel moeten berekenen welk deel van de energiekosten zakelijk is. Dat is in principe op basis van verdeling van oppervlakte. Wil je het anders berekenen, dan kun je ook een tussenmeter overwegen. Als de werkruimte niet aftrekbaar is, dan ook niet de verwarmingskosten en verlichtingskosten daarvoor. Heb je door het werk aanmerkelijk meer energiekosten, dan zou daar een regeling voor kunnen zijn, maar die ken ik zo niet. De belastingdienst kan dat gratis en vrijblijvend voor je uitzoeken. Even bellen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding