Wanneer profiteer je van een fiscale vrijstelling?

Ik geniet buiten mijn pensioen inkomen dat door de Belastingdienst aangemerkt wordt als resultaat uit overige werkzaamheden. Ik geloof niet dat ik me ZZP-er mag noemen. Ik hoef niet ingeschreven te staan bij de KvK. En ik mag bijv. van gemaakte uitgaven t.b.v. mijn werkzaamheden niet de BTW aftrekken. En het totaal aan aftrekbare kosten per jaar is beperkt.
Nu is mijn vraag of ik wel of niet profiteer van een vrijstelling over de eerste 6000(7000?) Euro van mijn inkomen per jaar.
Bij de belastingtelefoon kom ik er niet doorheen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

U heeft pensioen. Dat zal AOW-pensioen zijn en waarschijnlijk daarnaast aanvullend pensioen> Meestal wordt over het AOW-inkomen de heffingskorting toegepast. Over het inkomen uit overig werk (resultaat overige werkzaamheden) moet u volledig belasting betalen. De hoogte van de te betalen belasting is afhankelijk van de hoogte van uw pensioen. De percentages van de 4 belastingschijven vindt u in de bijlage.

Houdt u er rekening mee dat naast de te betalen belasting over uw ROW-inkomen er ZVW-premie betaald moet worden over dit inkomen. De hoogte van deze premie is 4,85% (jaar 2015) Als u dus € 500 ROW-inkomen heeft, betaalt u € 242. Voor dit te betalen bedrag krijgt u een aparte aanslag.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik meen dat 4,85% van 500 euro 24,20 euro is, geen 240.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat fisbel zegt klopt helemaal, op die komma in het bedrag na, maar ben wel benieuwd wat uw ROW inhoudt en om wat van bedragen het gaat. Kan voordelig zijn om te kijken of deze bedragen niet in een ander fiscaal regime belast kunnen worden (bijvoorbeeld als winst of in een bv.)
fisbel
8 jaar geleden
De Belastingdienst ziet het inkomen kennelijk als overige inkomsten (ROW) Dan is van ondernemerschap dus geen sprake. Trouwens ZZP-ers kunnen ook gezien worden als resultaatgenieters. Lang niet iedereen voldoet aan de voorwaarden die gesteld worden voor ondernemerschap, inclusief de fiscale voordelen die hierbij behoren.