Mag je etenswaren die je bij de verkoop van je product gebruikt aftrekken van de belasting?

Ik ga bij de mensen thuis een keukenmachine presenteren en dan hopelijk verkopen. Om de machine in werking te tonen moet ik er etenswaren (groente en fruit) in verwerken. De klant mag het daarna zelf proeven en ook houden.
Kan ik het gebruikte groente en fruit van de belasting en mijn winst aftrekken?

9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je in feite een gewone ondernemer bent, heb je een KvK-nummer nodig, krijg je een BTW-nummer en moet je een boekhouding bijhouden.

Als dat allemaal niet van toepassing is, maar je wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet je "inkomsten uit overig werk".

Als omzet heb je dan de opbrengst van de verkochte keukenmachines. Als 'kosten' de inkoopprijs van die machines. En, inderdaad, ook de aankoopkosten van de ingrediënten voor de demonstraties. Maar ook de kosten van vervoer om naar de demo-adressen te rijden. Zakelijke telefoonkosten voor het maken van afspraken met de demo-adressen: ook aftrekbaar.

Het verschil tussen de omzet en de kosten vormt je winst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Denk aan het bewaren van alle gegevens over die opbrengsten en kosten. Je bent verplicht ze te geven als de Belastingdienst erom vraagt, als onderbouwing.

Het kan zijn dat je geen ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting maar wel voor de btw. In dat geval moet je een 'gewone' administratie bijhouden, boekhouden dus.
Computoon