Als je een kunstwerk zou willen plaatsen op een NS station. Moet je je dan melden bij de NS of de gemeente? (domme vragen bestaan niet) :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, je moet het niet alleen melden, je moet toestemming vragen aan de NS.
De NS beschouwt een station als eigen ruimte.
Je mag er niet fotograferen, niet roken etc.

Toegevoegd na 7 minuten:
Gevonden op de site van NS:

Promotie op stations
Dagelijks heeft NS 2,2 miljoen in/uitstappers, dit maakt het NS station een ideaal terrein voor promotionele doeleinden. Wilt u meer weten over de mogelijkheden van sampling, productpresentaties, kick-offs of marktonderzoek klik dan hier of stuur een mail naar NSsampling@veldmark.nl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet een vergunning hebben om het kunstwerk te mogen plaatsen. Bij wie dat is, hangt af van wie de eigenaar van de grond is waarop je het kunstwerk wil zetten en de afspraken die de NS met de Gemeente daarover gemaakt heeft. Er zal wel sprake zijn van een beheerovereenkomst waarin dat is vastgelegd. Dus bel gewoon eens met de gemeente en ik wens je veel geduld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan van wie de grond is
is de grond van de NS moet de NS Beslissen mist het niet hoger is dan 2 meter anders moet er een bouwvergunning worden aangevraagd bij de gemeente
komt het kunstwerk op gemeente grond dan moet de gemeente beslissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om NS terrein gaat moet je dat doen via Bureau Veldkamp, waaraan de NS alle rechten mbt de uiterlijke verschijning van stations heeft verpacht. Bizar, maar waar. Zelfs als je een foto wil maken van een station, moet je aan Bureau Veldkamp betalen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Foto's of filmopnamen voor professioneel gebruik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of bedoel je: NSsampling@veldmark.nl.
En:
Bij opnamen voor privé-doeleinden (voor familiealbum of hobby) vanaf voor het publiek toegankelijke gedeelten van het station en in treinen is geen toestemming van NS nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@momopoyolo we hebben het natuurlijk niet over privékiekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ik niet opmaken uit jouw zin:
"zelfs al je een foto wilt maken van een station." Maar daar ging de vraag ook niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien stof voor een andere vraag, maar kan de NS zomaar eisen dat je toestemming vraagt voor een professionele foto van een statioin(sgebouw)? Op basis waarvan dan precies, ik zie niet direct ingangen in auteursrecht of portretrecht op die manier, een gebouw heeft geen portrertrecht en ik ik denk niet dat de NS het auteursrecht heeft op het ontwerp van de gebouwen, die gebouwen zijn bovendien al in de 19de eeuw ontworpen, dus het lijkt me dat de architect al lang dood is en het auteursrecht niet meer ten volle benut kan worden door de NS.