kan een bedrijf zichzelf bezitten?

Het is mij bekent dat bedrijven aandelen van andere bedrijven in bezit kunnen hebben. Dochterondernemingen zijn zulke bedrijven, in het bezit van een andere onderneming, maar uiteindelijk is iemand eigenaar van het moederbedrijf.
Bedrijven hebben echter ook eigen vermogen en kunnen daar volgens mij mee doen wat ze willen. Daarom mijn vraag: kan een bedrijf eigenaar zijn van zichzelf, kortom een constructie zonder eigenaar in vlees en bloed?
Zo nee, zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er een visuele cirkel ontstaat van 2 of meerdere bedrijven, waarbij bedrijf A alle aandelen van bedrijf B in bezit heeft en visa versa.
Misschien komt het bijna nooit voor, maar is het theorotisch gezien mogelijk?

Toegevoegd na 18 uur:
ik heb zelf een site gevonden: http://www.grootaandeelhouders.nl hierop staan de grootste aandeelhouders per beursgenoteerd bedrijf. Als je gaat kijken naar Phillips, dan zie je dat deze een belang van 2.4% heeft in zichzelf. Zit hier een maximum aan of kan een bedrijf ongelimiteerd eigen aandelen opkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
Er zal altijd een natuurlijk persoon moeten zijn om het bedrag op tafel te leggen om een bedrijf te starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor 2 BV's kunnen samen een ander bedrijf opstarten
ronron1212
10 jaar geleden
In die twee bv's zitten dan wel aandeelhouders Deaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedrijven kunnen natuurlijk wel aandelen van zichzelf bezitten. er zijn tal van redenen waarom dit wenselijk kan zijn.
per saldo is er niet een maximum aan het percentage van de aandelen die een bedrijf van zichzelf kan bezitten met uitzondering van alle aandelen minus 1.
aangezien de aandelen in eigen bezit deel uitmaken van het kapitaal van de onderneming is hiervan het gevolg dat dit ene aandeel in dat geval de totale waarde van de onderneming vertegenwoordigd.
(PS in het geval van Philips lopen ze al eerder tegen beursregels aan dat er voldoende aandelen moeten zijn om handel te kunnen drijven.)
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo aandelen handel is niet voor het bedrijf. Behalve als ze meer geld nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe bedoel je dat aandelen handel niet voor bedrijven is? Er zijn toch heel veel bedrijven die handelen in aandelen?
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is anders dan dat jij zegt.

Antwoorden (2)

nee dit kan niet. Zoals je zegt is het wel mogelijk dat een bedrijf alle aandelen van een ander bedrijf bezit. dit worden dan dochterbedrijven.
de aandelen van het moederbedrijf kunnen altijd naar boven worden gevolgd en komen uiteindelijk uit bij een of meerdere natuurlijk persoon of personen. dit zijn de aandeelhouders.
de aandeelhouders bezitten stemrecht in het bedrijf waarvan zij de aandelen bezitten en benoemen ook de directie binnen dit bedrijf.
het bedrijf (lees de directie) treedt dan weer op als aandeelhouder van de dochterbedrijven.

een bedrijf kan wel zowel moeder zijn als ook dochter. de reeks kan erg lang worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan zeker, maar dat gebeurt dan via een holding.