In okt 2013 werd ik zzp-er, dus kom niet aan 1225u. De zelfstandigenaftrek kan ik niet toepassen. Moet ik nu de volledige inkomstenbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn andere aftrekposten dan alleen de Zelfstandigenaftrek. Misschien kom je in aanmerking voor de Kleine Ondernemersregeling? http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie voor het verhaal over de 1225 uren ook http://www.eenmanszaakoprichten.nl/belasting/urencriterium-wel-of-geen-ondernemer/

Antwoorden (1)

De zelfstandigenaftrek mag je niet naar rato toepassen, het is inderdaad een vast aantal van 1225 uur per kalenderjaar, ongeacht het aantal maanden dat je daadwerkelijk zzp'er was. De reden daarvan is dat men geen zelfstandigenaftrek wil geven aan mensen die een reguliere baan hebben en daarnaast met het verkopen van zelfgepunnikte speldenkussens of een koek-en-zopietent een beetje bijbeunen.

Echter, je moet met een paar dingen rekening houden.
1) in de eerste vijf jaar dat je ondernemer bent mag je twee maal de zelfstandigenaftrek toepassen. En je mag zelf kiezen welke twee jaren dat zijn. Dat is het voordeligst in een geheel jaar met veel inkomsten, dus je wilt het waarschijnlijk niet eens in 2013.
2) je moet niet alleen de uren tellen die je vanaf oktober hebt gemaakt, ook voorbereidingsuren tellen mee.
3) de norm van 1225 is niet altijd vast. Als je voordat je zzp'er werd in de WAO, WAZ, WIA of WAJONG zat, dan geldt een ander getal (als ik het goed heb is dat 800 uur).
4) Houd er rekening mee dat de Belastingdienst een 'bewijs' kan opvragen waarmee je kunt aantonen (c.q. aannemelijk maken) dat je daadwerkelijk dat aantal uren hebt gemaakt. Dus houd voor jezelf een degelijke urenregistratie bij,.