wat is voor 2014 het bedrag dat je mag reserveren voor de Fiscale Oudedag Reserve (FOR)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanwege de verhoging van de AOW-leeftijd gaat de maximale `reservering van de oudedagsreserve in 2014 omlaag van 12% naar 10,9% van de winst. Vervolgens wordt dit percentage met 0,4% verlaagd bij iedere verdere verhoging van de pensioenrichtleeftijd met een jaar.

Elk jaar mag je voor de oudedagsreserve maximaal 12% van de winst uit je bedrijf reserveren. Het maximumbedrag voor 2013 was € 9542 (2012: eveneens € 9542)

Voor 2014 geldt nog steeds het maximum van € 9542. Maar 12% wordt 10,9% van de winst. Als de winst voldoende is kan het absolute maximum dus nog steeds € 9542 zijn. In het door de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstel inzake de verlaging van de maximum pensioenopbouw is een verdere verlaging opgenomen.

Let op: Met ingang van 1 januari 2015 kan een ondernemer nog maar 8,9% van zijn winst reserveren met een maximum van € 7847
fisbel