Valt mijn kinderkookstudio, ik organiseer kinderkookfeestjes, onder het 6 % tarief?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk!, kunt u evt. de website vermelden?

Antwoorden (1)

Gedeeltelijk wel en gedeeltelijk valt het onder het 21% tarief.

Onder het 21% tarief vallen de arbeidslonen van personeel en jezelf voor de in rekening gebrachte tijden tijden het kookfeestje.
Ook de verrekende brandstoffen (gas, houtskool, electriciteit) en verbruikte maar in rekening gebrachte materialen vallen onder het hoge tarief. (servetjes, wegwerp bestekjes, plastic bordjes enz.)

Het verwerkte en geconsumeerde voedsel dat tijdens de kookfeestjes verbruikt wordt valt meest onder het 6% btw tarief.
Let op, bepaalde dranken vallen soms ook onder het hoge tarief maar dat staat op je inkoopbonnen wel vermeldt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Nico, er moet wel degelijk een splitsing gemaakt worden in de doorberekende btw. Je mag geen hoger btw tarief in rekening brengen dan wat er voor al ingekochte zaken is vóór geheven. Verhuur van de diverse kookmaterialen zoals de pannen en het kookfornuis wat bij de kookstudio hoort valt bijv. wel onder het hoge 21% tarief. Het heet dan 'verhuur' omdat het om middelen gaat die eigendom zijn en blijven van de kookstudio. Hetzelfde geldt als jij in een restaurant zou gaan eten.
Je 'huurt' dan tijdelijk de door het restaurant geboden faciliteiten zoals de tafel waaraan je zit, het couvert waarvan je je gerechten geniet en de diensten van het personeel. Allemaal tegen 21% btw. De biefstuk die je bestelt is echter een levensmiddel en dat valt onder het lage 6% tarief.
Dus de ingekochte voedingsmiddelen en daaruit weer verkochte bereidde gerechten vallen echt onder het 6% tarief en moeten ook als zodanig aan de klant worden berekend.. Hieruit volgt dat een factuur moet worden opgemaakt met een duidelijke splitsing van de in rekening gebrachte btw tarieven.