Klopt het dat bedrijven meer waarde hechten aan een bv dan aan een eenmanszaak om zaken mee te doen?

Ik ben aan het kijken of ik een eenmanszaak of een bv ga maken van mijn bedrijf. Nu hoor ik links en rechts dat bedrijven liever zaken doen met een bv dan met een eenmanszaak. Klopt dat?
Het gaat hier puur om het gevoel wat bedrijven hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

"Eenmanszaak" zegt niets over het aantal mensen dat er werkt, alleen over de rechtsvorm. Hetzelfde geldt voor de BV. Je moet dan ook niet kijken naar wat de buitenwereld vindt maar wat het beste is voor je bedrijf. Maar als je gevoelig bent voor zaken als imago en status dan zou je de bv moeten kiezen want "het staat wel leuk": Computoon b.v. ...

Voor de buitenwereld heeft een eenmanszaak het 'voordeel' dat je de eigenaar zakelijk en privé voor 100% aansprakelijk kunt stellen. Bij een bv gaat dat niet, daar kun je in principe alleen de bv aansprakelijk stellen. Als je een eenmanszaak hebt, dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf. Met een bv ben je in principe niet aansprakelijk voor de schulden van je bv.

De eenmanszaak biedt fiscale voordelen bij lagere winsten. Een bv is aantrekkelijker bij hogere winsten. Een ander voordeel van de bv is de beperking van de aansprakelijkheid.

Een bv is eenvoudiger over te dragen of te verkopen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor 'de buitenwacht' is van belang dat je goed werk levert, service verleent, een goede naam hebt en ook goed staat aangeschreven als betalende partij, waar mogelijk lid bent van een bekende branchevereniging (zeg maar de Bovag voor garages), goede algemene voorwaarden hebt, waar mogelijk een professioneel ogende aanwezigheid op internet. Onderschat mond-tot-mondreclame niet.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Naast hetgeen computoon al gemeld heeft, verdient het aanbevelen aandacht te besteden aan het feit dat een bv een jaarrekening dient te deponeren. Bij een kleine bv bestaat de verplichting een verkorte balans en toelichting te deponeren. Hieruit kan een leverancier een inschatting van de kredietwaardigheid maken, om zodoende de mogelijkheid tot bijvoorbeeld leveren op krediet te beoordelen.

Een eenmanszaak heeft deze deponeringsplicht niet. Het is dan veelal niet mogelijk de financiële status van het bedrijf te achterhalen, wat zaken doen met een dergelijk bedrijf bemoeilijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Ik vraag me echter af hoe een bedrijf uit die gepubliceerde jaarrekening de betaalmoraal van een beoogde klant kan afleiden. Er zijn chronische laatbetalers en die kun je beter kostenpoosten noemen in plaats van klanten. Bovendien kan de liquiditeit zeer snel omslaan als een grote klant van een bedrijf failliet gaat terwijl het bedrijf maar weinig klanten heeft.
Bij een BV denken mensen (en bedrijven) meestal aan een groter bedrijf dan bij een eenmanszaak. Bovendien geeft een BV meer zekerheid door middel van het kapitaal wat gestort moet worden bij de oprichting er van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Dat storten van kapitaal hoeft niet meer sinds oktober 2012. "De meest opvallende wijzigingen zijn de afschaffing van het verplichte minimum (start)kapitaal van €18.000, de afschaffing van de bankverklaring en de accountantsverklaring en de afschaffing van de verplichte blokkeringsregeling. Maar er zijn veel meer bepalingen die verdwijnen of wijzigen. Bijvoorbeeld regelingen over soorten aandelen, de wijze van vergaderen en de aansprakelijkheid van bestuurders en aandeelhouders. Ook is het aantal dwingende regels verminderd."
Bron: http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/wetsvoorstel-vereenvoudiging-bv-recht/veelgestelde-vragen-over-het-nieuwe-bv-recht/ Er is echter ook nog iets als een uitkeringstoets.
"Soms zult u geld aan de bv willen onttrekken, bijvoorbeeld om een dividenduitkering aan de aandeelhouders te doen. Dat kan natuurlijk alleen als er voldoende geld in de bv aanwezig is. De onderneming mag niet in gevaar worden gebracht en de schuldeisers willen ook betaald krijgen. Om die belangen van schuldeisers veilig te stellen, moet het bestuur toetsen of de bv ook na de uitkering in staat is om de opeisbare schulden te betalen. Kan de bv dat wel, dan moet het bestuur goedkeuring verlenen. Kan de bv dat niet, dan mag het bestuur geen goedkeuring verlenen." (zelfde bron).