Hoe los ik het "conflict" op met met de fotograaf? (zie toelichting)

Op 31 januari jl. ben ik met een fotograaf overeen gekomen om foto's te maken. Het zou gaan om een 3-delige opdracht, waarbij 2 delen privé en semi zakelijk (voor een boek) en 1 deel voor mijn massagepraktijk. De totale geoffreerde bedrag is € 175,- excl. BTW en daarmee is akkoord gegaan. Deze offerte is niet in delen opgemaakt. De 2 delen van privé zijn geschoten en geleverd.

Nadat ik een paar maanden na deze opdracht gisteravond heb gemailt, om het derde deel op de foto te zetten, kreeg ik vandaag een e-mail in mijn mailbox die mij erg verrasste. Overigens was dit niet de eerste keer, nadat ik aangaf dat deel 1 en 2 gebruikt worden in mijn boek (wat ook vooraf besproken is), kreeg ik al bericht dat het niet de bedoeling was, dat is uiteindelijk ook besproken en gezegd dat het nog even duurt voordat ik deel 3 zal laten maken.

In de mail van vandaag gaf de fotograaf ineens aan dat ik te veel verwachtingen zou hebben. In het voortraject was al bekend dat ik per massage, 3 goede foto's wenste en dat was nu ook niet anders. Enige is dat ik nu specifieker heb gemeld wat ik wilde en of ik met mist kan werken in zijn studio. De fotograaf gaf aan dat ik maar eens naar mijn budget moest gaan kijken en dat het niet realistisch was. Echter is het budget / offerte dus vast gezet en akkoord mee gegaan. Het is mij onduidelijk op dit moment vanwaar dit ineens ander is geworden. De vraag is echter wel: hoe kan ik dit het beste oplossen en wat is redelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou in ieder geval niet gaan mailen over deze dingen, maar zo snel mogelijk met elkaar praten. Dan heb je minder kans op miscommunicatie. Succes!

Het beste antwoord

We praten hier over een typisch geval van verschillende interpretaties van de offerte. Jullie hebben allebei verschillende verwachtingen en deze zijn nu aan het botsen.
Ga vooral niet hameren op het feit dat je rechten en afspraken hebt.
Je kan beter een gesprek aangaan en aangeven dat je inderdaad andere verwachtingen had. (Een mens kan zich nu eenmaal vergissen).
Het beste wat je kan doen is voorstellen om allebei wat boter bij de vis te doen en de opdracht af te ronden. Met ruzie kom je nergens.

Het belangrijkste voor jou is om nu je lering te trekken en bij de volgende offerte aanvraag de randvoorwaarden goed vast te leggen.

Even een voorbeeld van de overtreffende trap: Ik heb ooit een offerte uitgebracht waar ik 1,5 jaar aan heb gewerkt met mijn team en deze was uiteindelijk 2 ordners dik. Dit waren bijna allemaal randvoorwaarden. Als een klant of leverancier hier niet aan wil meewerken loop er dan van weg. Er is niets zo vervelend als een juridisch geschil waarbij de afspraken niet goed zijn vastgelegd.

Nu wil ik niet zeggen dat jij een offerte moet vragen van 2 ordners voor zo een opdracht maar je snapt vast wel wat ik bedoel.