Wie kan mij uitleggen in Jip en Janneke taal wat EBITDA precies is?

Wikipedia kan ik zelf vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
47.9K

Het beste antwoord

In het echt is het veel ingewikkelder (zie antwoord computoon) en de bedragen kloppen niet, maar hierbij de Jip en Janneke versie:

Op een dag begon Jip een kraampje waar hij vers geperste sinaasappelsap verkocht. Hij verkocht het sap voor 1 gulden per glas. Die dag verkocht hij 100 glazen sap. Hiervoor had hij 50 sinaasappels gekocht voor 40 gulden en 100 wegwerpbekertjes voor 10 gulden. Om de sinaasappels en de bekertjes te kunnen kopen heeft hij 50 gulden geleend van vader. Aan het einde van de dag moet hij 55 gulden terugbetalen van het geld dat hij verdiend heeft. Ook heeft hij de citruspers uit de keuken van moeder geleend. Voor de slijtage hieraan moet hij moeder 10 gulden geven. Daarna komt meneer Fiscus van nummer 12 langs om 30 gulden op te halen die hij ging verdelen onder alle mensen in het dorp.

Janneke vroeg: 'hoeveel heb je nu verdiend vandaag Jip'
Jip antwoordde: 'mijn ebitda was 50 gulden, maar nadat vader, moeder en meneer Fiscus langskwamen was er nog maar 5 gulden over.'

De ebitda is dus 100 gulden voor het sap min de kosten van de sinaasappels en bekertjes = 50 gulden
Grofweg omzet min kostprijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Zo heb ik dit begrip nog nooit uitgelegd gekregen. Jip had uiteraard in het verleden ook nog de sinaasappeluitperszaak van de buurman overgenomen kunnen hebben, waarvoor hij natuurlijk meer had moeten neerleggen dan de boekwaarde. En van zijn zuur verdiende geld - in dit geval zoetverdiende geld - gingen er natuurlijk ook nog een paar euro naar de afschrijving op de goodwill. Maar ja, dan had-ie voor niks staan persen. Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, da's waar

Andere antwoorden (2)

Het is een term voor een soort brutowinst van een onderneming. Je kijkt wat er binnen is gekomen aan geld en trekt de kosten van salarissen, materialen , huur of onderhoud van kantoren en apparatuur ervan af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een bedrijf hebt, wil je graag weten wat het resultaat (liefst: 'de winst' is). Maar 'welke winst' wil je nou weten? De winst voor belastingen, na belastingen, na aftrek van de rentekosten of voor de aftrek van rentekosten, een winst die wel rekening houdt met een incidentele verkoop van een bedrijfsonderdeel, een winst die dat niet doet...

Kortom, je kunt van alles bedenken. Daarom zijn er ook verschillende maatstaven bedacht die allemaal een bepaald 'resultaat' omschrijven.

Stel nu dat je 'gewoon' wilt weten wat het bedrijf 'als bedrijf' heeft gedaan ("de winst die een onderneming heeft behaald met haar operationele activiteiten") zonder dat hier kosten en opbrengsten van de financiering in verwerkt zitten. Dan ga je kijken wat de winst was zonder rekening te houden met (bijv.) de kosten van rente (I = Interest). Die kosten zijni mmers ontstaan als gevolg van de gekozen financiering en hebben niet met het operationele bedrijfsproces te maken.

Op een site kwam ik het volgende schema tegen:

Omzet
Inkoopwaarde van verkochte goederen -/-
BRUTORESULTAAT
Operationele kosten -/- (bijv. personeelskosten, verkoopkn)
Operationele opbrengsten + (bijiv. licentieinkomsten)
Globaal spreekt men ook wel van 'overhead' ofwel van 'vaste lasten'

BEDRIJFSKASSTROOM (EBITDA)
Afschrijvingen en waardeverminderingen -/-
(dus de D van Depreciation = afschrijving en de
A van amortization = 'afschrijving' op goodwill)
BEDRIJFSRESULTAAT
Financieel resultaat -/- (hier gaat de rente eraf, de I)
RESULTAAT VOOR BELASTINGEN
Belastingen -/- (hier gaan de Taxes eraf, de T dus)
NETTORESULTAAT
==========

EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization = verdiensten voor interest, belastingen, afschrijvinge en amortisatie.
Dit is in het voorbeeld hierboven te zien want al die zaken gaan eraf na het bedrag bij 'EBITDA".
Computoon