Hoe zit dat nu precies met BTW in rekening brengen?

Gisteren had ik een onnodig heftige discussie met een nieuwe klant van mij dat ik 19% BTW in rekening had gebracht. Terwijl meneer de jurist 'volgens zeggen' niet BTW plichtig zou zijn...

Maar als ik als ondernemer BTW plichtig ben. Dan moet ik toch gewoon die 19% BTW op de factuur vermelden?

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja...

Bij mij kan alles (zwart) verder zonder BTW en/of factuur. Maar ben dan wel 10 keer zo duur, omdat ik me wel wil indekken tegen de boetes van de Belastingdienst...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Als jijzelf btw-plichting bent moet je gewoon btw in rekening brengen. Ookal is je klant niet btw-plichtig. De btw-plicht hangt niet af van je klanten maar van de goederen of diensten die jij verkoopt. Anders zou je als particulier in een winkel ook alles zonder btw kunnen kopen omdat je niet btw-plichtig zou zijn. Jouw klant heeft dus geen gelijk.

Het is overigens wel zo dat als de klant in het buitenland zit er andere regels gelden.

Mocht je meer gedetailleerdere info willen moet je me anders maar even mailen. De btw-wet is behoorlijk complex en wellicht kan het zijn dat er in dit specifieke geval btw-uitzonderingen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

BTW=Belasting Toegevoegde Waarde dus die klant moet niet zeiken en gewoon belasting betalen net als ieder ander. Waarschijnlijk gebruikt hij zijn juridische status om je bang te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk. Als degene die de levering doet of de dienst verleent BTW plichtig is MOET de BTW berekend worden. Als BTW plichtige ben je immers verplicht om deze af te dragen.
Jammer voor de klant maar hij heeft écht ongelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BTW wordt betaald over prive aankopen. Als een aankoop vanuit een bedrijf wordt gedaan hoeft daar geen btw over betaald te worden.

Dat betekent niet dat je het niet mag berekenen. Bedrijven kunnen betaalde BTW aan het eind van het jaar gewoon terug vragen aan de belasting.

Normaal wordt de BTW tussen bedrijven dus niet gefactureerd omdat dit meer papier werk voor beide veroorzaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Van wikipedia:

Aftrek van voorbelasting
De belastingplichtige ondernemer kan de betaalde btw terugkrijgen van de fiscus. Meestal gebeurt dit door de ingehouden btw te verrekenen met btw die de ondernemer aan de fiscus moet afdragen. Als de terug te ontvangen btw groter uitvalt dan de af te dragen btw, keert de fiscus het verschil uit. Dit komt onder andere voor bij exporteurs, die binnen het land inkopen en daarbij btw betalen. Over de verkoop geldt bij export vaak een 0%-tarief (o.a. in Nederland en België) en dus krijgt de exporteur de betaalde btw terug van de fiscus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BTW wordt betaald over alle goederen, ongesacht prive of zakelijk. Zakelijk kun je ze in de vorm van voorbelasting terugvorderen! En het wordt wel degelijk gefactureerd, en de aangifte vindt meestal per kwartaal plaats, tenzij de belastingdienst je anders opdraagt.
Als de klant niet BTW-plichtig is, kan hij zijn betaalde BTW aftrekken voor de belasting en moet hij dus zijn bonnetjes goed bewaren. Maar jou moet hij gewoon betalen, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan dus niet, als jij geen BTW hoeft te berekenen mag je de voorbelasting ook niet terugvorderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het gaat om de KLANT die zijn (betaalde) BTW terug kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het over de klant, als die niet BTW plichting is, mag/kan hij het ook niet terugvordeen, maar moet het wel betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd marleen je zit fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dan heb ik het altijd verkeerd begrepen.
Ik moet namelijk altijd de BTW-bonnetjes voor school enzo bewaren omdat ze iets van BTW terug kunnen krijgen - maar die krijgen ze dus niet ?? Lullig van al dat gebewaar.... Ah, ik geloof dat ik een leerzaam linkje heb gevonden....
http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/btw/terugvorderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of jou school het niet terug kan vorderen, ik weet wel dat een kinderopvanginstelling dit bijvoorbeeld niet kan. Kan best zijn dat de stichting waaronder jou school valt dit wel kan, maar dan moeten ze het onder geleverde diensten ook afdragen. Vaak gaat het ook niet (alleen) om de BTW maar ook om kasverantwoording.
Als jij geen ontheffing hebt van de belastingdienst, moet je in principe BTW berekenen, tenzij het om een buitenlandse afnemer met buitenlandse KvK nummer. Dat hij het niet kan terugvorderen is zijn probleem. Daarbij komt nog dat, als jij geen BTW doorbelast, je over die betreffende goederen/dienst ook niet de voorbelasting mag afhalen, lekker voor je boekhouding dus....Bel anders de belastingtelefoon even dan heb je een duidelijk onderbouwd antwoord richting je klant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over dat buitenlandse BTW nummer is niet helemaal correct. Als je een Nederlands kantoor schoonmaakt van een Belgisch bedrijf, wat alleen in België een BTW nummer heeft en niet in Nederland, dien je gewoon BTW te rekenen, zelfs al gaat de rekening naar België.
De Belgische ondernemer kan dan wel de Nederlandse BTW terugvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan wordt het in Nederland afgenomen en niet in het Buitenland en is het voor de wet een Nederlandse afnemer (even kort uitgelegd).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd
Hey handig dat het bij jou zwart kan!

Weten we dat ook weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kon bij van de Valk ook heel lang en heel veel...........
tot ze met de billen bloot gingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed had gelezen dan had je kunnen weten dat je dan ook 10 keer zo duur uit ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat neemt niet weg dat het goed is te weten dat je ook zwart werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist... Als men dan graag 10 keer zo veel betaald dan ga ik die discussie met de FIOD ECD wel aan hoor. En heb ze vorig jaar al op bezoek gehad...
Hier zie ke het gevaar van GV duidelijk. Verschillende mensen geven hier een verkeerd antwoord. Natuurliojk moet je aan iedereen btw in rekening brengen. IEDEREEN dus.

Als het een EU klant is, en je hebt zijn BTW nummer (gecontroleerd, op briefpapier gedrukt) dan hoef je om administratie te bespraen geen BTW in rekening te brengen. Verder weg hoef je helemaal geen btw in rekening te brengen op de factuur.

Een derde categorie zijn bedrijven waar de BTW is verlegd. Vaak bouwbedrijven. Die moeten dat aantonen en jioj kan beter controleren door de belastingdienst te bellen, maar je moet dan wel op de rekening vermelden: 'BTW verlegd naar afnemer'. Lees nog maar even door in de toelichting.

Kortom jpouw klant heeft geprobeerd jou te naaien. Het zal zeker niet de laatste keer zijn dat iemand dat probeert.

Toegevoegd na 44 minuten:
Jouw laatste zin is mij nogal stuntelig. Je bent niet verplicht een factuur af te geven of te bewaren of zelfs maar btw in rekening te brengen. Alleen moet je in jouw boekhiouding het eindbedrag minus 19 % opnemen en aangeven. Bijvoorbeeld iemand koopt voor EUR 100 een fiels bij jou en de klant wil zwart. Jij besluit hem tegemoet te komen en geeft hem in jouw gedachten 5% korting Jij schrijft dan een bon uit voor jouw boekhouding van 100 + 19% - 5 %= EUR 113.05. Als je op de kladbon vermeld v(voor jezelf) dat het bedrag aan goederen EUR 95 was en dat ook invoert in de boekhouding, dan is iedereen blij. Tenminste als de brutomarge meer dan 20 % is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schrik een beetje van sommige antwoorden die op deze vraag gegeven worden.

Ik schrik ook een beetje van een jurist die kennelijk niet op de hoogte is van de wet-en regelgeving. Tenzij hij natuurlijk geen jurist is maar een fantast, maar goed.
Hij verwart namelijk jouw BTWplicht met zijn BTW plicht. Iemand die niet BTW plichtig is die hoeft geen BTW af te dragen aan de Belastingdienst, maar mag en kan dus ook geen BTW verrekenen die hij betaald voor goederen of diensten van derden.

Iedere ondernemer in Nederland die BTW plichtig is brengt in beginsel BTW in rekening aan elke klant. Als de klant de BTW mag verleggen cq in vooraftrek brengen dan kan hij de BTW die hij aan jou betaald, weer in mindering brengen op de BTW die hij aan de Belastingdienst moet afdragen. Zo simpel is het in de meeste gevallen.

Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld buitenlandse klanten (onder bepaalde voorwaarden). Deze uitzonderingen kun je lezen onder de kop vrijstellingen van de link die ik toevoeg.

Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te geven dat jouw 'jurist' niet onder een van deze vrijstellingen valt. Mocht hij daar wel onder vallen dan nog doet dat niks af aan jouw BTW plicht en dien jij gewoon BTW te heffen op jouw product of dienst.

Succes met deze klant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jurist valt gewoon onder het 19% BTW tarief. Als deze veel zaken doet in het buitenland kan dit anders zijn.

Ook is er een 6% BTW tarief. Wat hier onder valt zijn o.a. geneesmiddelen en levensmiddelen. Op de site van de belastingdienst kun je precies lezen wat onder welk BTW tarief valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel simpel:

Of de jurist BTW-plichtig is of niet, daar heb jij niets mee te maken. Dat heeft alleen invloed op de factuiren die die jurist stuurt naar *zijn* klanten.

Waar je wel mee te maken hebt: *jij* bent BTW-plichtig. Dat betekent dat jij over iedere factuur (uitgezonderd bijzondere gevalen met klanten in het buitenland) BTW *moet* afdragen. Je kúnt die BTW als je dat graag wilt, niet doorberekenen aan de klant. Dan moet je die BTW uit eigen zak betalen.

Maar omdat jij gekke henkie niet bent, bereken je de BTW natuurlijk wel door aan de klant, en vermeld je die dus ook keurig volgens de eisen die de Belastingdienst stelt op de factuur.

Zolang je bij de offerte/prijsopgaaf netjes hebt vermeld dat je prijzen exclusief BTW zijn, kan de jurist niet beweren dat hij de overeenkomst heeft gesloten in de veronderstelling dat het zou gaan om totaaltarieven. Die jurist moet dus gewoon de BTW betalen die je aan hem hebt doorberekend. Net zoals wanneer tante Truus, die zelf niet BTW-plichtig is, gewoon de prijs inclusief BTW moet betalen als ze een nieuwe staafmixer koopt.

Overigens: een jurist die denkt dat hij niet BTW-plichtig is, omdat hij dat 'volgens zeggen' heeft gehoord? Wat een flutjurist. Als hij ook echt *werkt* als jurist, voor eigen rekening en risico, is hij wel degenlijk BTW-plichtig.

Het is een kwestie van tijd voordat de Belastingdienst aanklopt bij die meneer. En als ze dan bij het doorspitten van zijn administratie jouw factuur tegenkomen, wil je wel dat die helemaal in orde is. Als daar geen BTW op staat, kun je erop rekenen dat ze vervolgens bij jou aan komen kloppen.