Hoe noem je een een persoon of bedrijf dat kleine bedrijfjes opstart om deze vervolgens door te verkopen?

Hoe noem je een een persoon of bedrijf dat kleine bedrijfjes opstart om deze vervolgens door te verkopen aan ondernemers die geen zin hebben om het hele opstartproces te doorlopen?

Is daar een naam voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (2)

entrepreneur?
Deze kan ook een bedrijf blijven leiden maar entrepreneurs zijn ook vaak mensen die voldoening halen uit het opstarten en doorverkopen. het managen zelf vinden ze niets aan. Hun doel is bereikt wanneer een bedrijf opgestart is en goed draait.

Toegevoegd na 1 minuut:
I.p.v. doorverkopen kunnen ze ook een stap terug doen en de dagelijkse leiding overdragen. Ze blijven dan bijv. vennoot of aanwezig in een bestuur.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Entrepreneur ken ik, maar naar mijn mening is dat simpelweg de vertaling van ondernemer in het Frans. Ik vroeg me af of er een meer gespecialiseerde term voor was. Bedankt in elk geval voor uw reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Entrepreneur is gewoon een 'duur' woord voor ondernemer, wordt vaak gebruikt in dat wereldje.
Het zal nauwelijks voorkomen, dat iemand een bedrijf start, en hij, voor dat het bedrijf goed loopt, hij al zeker weet dat hij het gaat verkopen. Want dat staat helemaal niet vast. Je ziet juist het tegenovergestelde: iemand die een succesvol bedrijf heeft, wil dat houden, en neemt maatregelen, dat er geen "vijandige" overnames kunnen plaatsvinden.

Een bedrijf dat dus steeds maar opnieuw kleine bedrijfjes opstart en snel weer verkoopt, bestaat dus niet, want dan zou zo'n bedrijf ook al die kennis over die specifieke bedrijven in huis moeten hebben.

Mogelijk bedoel je een bedrijf dat kleine of grote bedrijven opkoopt, met het doel ze na een tijdje weer te verkopen. In dat geval is er geen speciale naam voor. In alles kun je handelen, ook in bedrijven. Zomaar een willekeurig voorbeeld van zo'n bedrijf hier:
http://www.remanex.nl/overname.htm
Met google zijn er tientallen van dit soort bedrijven en bedrijfjes te vinden. Ze nemen niet alleen bedrijven over, maar doen ook aan advisering, of investeren alleen.

Vaak gebeurt dit door hedgefondsen of durfkapitalisten. Toen de HEMA werd gekocht door een hedgefonds was het absoluut niet de bedoeling dat bedrijf te houden; het was alleen maar de bedoeling om winst te maken na verkoop.

Omdat geen enkele startende ondernemer zit te wachten op een slecht lopend bedrijf, zal zo'n hedgefonds zorgen dat hij een slecht lopend bedrijf dat hij heeft gekocht, weer gezond is, voor hij het verkoopt. Daar zit de winst, want dan is zo'n bedrijf veel meer waard.