Boek uitbrengen als privépersoon en inkomsten; hoe administratief doen samen met mijn eigen bedrijf (eenmanszaak)?

Het is een beetje een rare zin/ vraag geworden, maar weet het niet zo goed anders te omschrijven. Vandaar de uitleg erbij.

Momenteel heb ik een eigen bedrijf als zelfstandig ondernemer. Hiervoor heb ik een administratie, kvk, btw nummer etc.

Nu weet ik nog niet zo lang dat ik het syndroom van Klinefelter heb, en omdat ik tegen zoveel vragen en dergelijke aanliep, die niemand als antwoord had, heb ik besloten een boek erover te schrijven. Het boek is nog niet klaar, maar ik werk al wel aan de laatste hoofdstukken. Hierbij ga ik dus langzaam maar zeker ook nadenken hoe ik het in de markt ga zetten en niet onbelangrijk; de administratie erachter. Ik ga het boek immers verkopen. Ik kan het boek, gezien het een privéproject is, niet naar mijn gevoel zetten op de balans van mijn eenmanszaak. Maar wat is de meest handige manier om de inkomsten/uitgaven van het boek, bij te houden, dan wel aan te geven qua belastingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Uit je verhaal blijkt dat het schrijven en uitgeven van een boek vrij ver van je eigen werkzaamheden liggen. Daarom zal het bij de Belastingdienst voor de inkomstenbelasting vrijwel zeker onder resultaat uit overige werkzaamheden (ROW). Daarmee blijft nog de vraag hoe het zit met de omzetbelasting.

Als je het boek uitbrengt bij een uitgever dan doet de uitgever de administratieve handelingen zoals het berekenen van BTW. Jij krijgt de betalingen van de uitgever. Hij stuurt je aan het eind van het jaar een specificatie. Deze geef je op je aangifte op als ROW. Dat is dus apart van de winst uit onderneming. Je krijgt niet te maken met de omzetbelasting.

Als je het in eigen beheer uitgeeft dan zijn er twee situaties. In de eerste situatie doe je het via een print-on-demand service. Zij verzorgen de betaling tussen jou en de klant. Zij zullen altijd 6% BTW rekenen. De afhandeling naar jou toe zal dan lijken op de afhandeling van een normale uitgever: jij krijgt een netto uitbetaling. Deze geef je aan als ROW.

Als je het helemaal in eigen beheer doet, dus zelf een drukker vinden, en zelf de verkoop regelen dan kom je in een soort schemergebied. De Belastingdienst vindt dat jij ondernemer voor de omzetbelasting bent als je regelmatig belastbare prestaties doet. Wat is regelmatig bij de verkoop van een boek? Elke maand 10 verkopen is weliswaar regelmatig, maar het zijn geen wonderbaarlijke bedragen. In principe zou je dat dus kunnen doen zonder BTW te rekenen.

Maar mijns inziens hoef je daar niet lang over te peinzen. Je hebt immers al een BTW-nummer. Je kan dus gewoon de BTW afdragen (6% op een boek). Daarbij kan je ook de BTW op bijvoorbeeld drukkosten als voorbelasting aftrekken. Je kan deze gewoon combineren met de aangiften omzetbelasting die je voor je eenmanszaak doet. Voor de inkomstenbelasting blijft de opbrengst van het boek wel gescheiden, want die vallen onder ROW. Ze komen dus niet op je balans van je onderneming. (In feite houd je een aparte boekhouding bij voor het boek).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Als je gebruik maakt van de vooraftrek dan is de omzet ook gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron1212 Dat is het naar mijn mening niet. Er bestaat een scheiding tussen ondernemer voor de omzetbelasting en ondernemer voor de inkomstenbelasting. De criteria voor ondernemer voor de omzetbelasting zijn minder streng dan voor ondernemer voor de inkomstenbelasting. De reden daarvoor is duidelijk: ondernemer voor de OB levert de Belastingdienst geldt op (BTW-inkomsten); ondernemer voor de IB kost de Belastingdienst geld (diverse zelfstandigenaftrekken). Voor de inkomstenbelasting word je per activiteit beoordeeld of het geldt als winst uit onderneming of niet. Dat merk je bij het aanvragen van een verklaring arbeidsrelatie (VAR). Als het schrijven of het uitgeven van een boek niet de hoofdactiviteit is, en als het weinig tot geen relatie tot de hoofdactiviteit heeft, dan zal het onder ROW vallen. Daarentegen, als het uitgeven van het boek aansluit bij de hoofdactiviteit, dan valt het te beargumenteren dat het toch onder WUO valt. Ik weet niet veel over het syndroom van Klinefelter, dus wellicht slaat het nergens op, maar ter illustratie: als de vraagsteller coach is van mensen met het syndroom van Klinefelter, dan valt het schrijven en uitbrengen van een boek wel onder die hoofdactiviteit en valt de omzet daarop dus wel onder de hoofdactiviteit.
ronron1212
12 jaar geleden
Hij is al ondernemer prive en onderneming zijn hier al een.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, tegen zo'n stellingname zonder argumenten kan je natuurlijk weinig inbrengen. Ik ben het oneens met dat prive en onderneming een zijn. Dat zou impliceren dat iemand die een ondernemer drijft ook niet in loondienst zou kunnen werken. Het belastingsysteem identificeert een aantal inkomensstromen en verdeelt die onder in 3 boxen. Iedere inkomensstroom heeft zijn eigen regels. Zo ook de winst uit onderneming en het resultaat uit overige werkzaamheden. Je kan inkomsten als winst uit onderneming aangeven als je die inkomsten ook uit een onderneming haalt. Een eenmanszaak kan verschillende activiteiten hebben, maar dat betekent niet dat de Belastingdienst je voor alle activiteiten als ondernemer voor de inkomstenbelasting aanmerkt. Bij het bepalen of je een onderneming hebt stelt de belastingdienst een aantal vragen. Bijvoorbeeld of er kapitaal is, of er een debiteurenrisico is, de hoeveelheid uren die je erin steekt, of je naar buiten treedt als ondernemer. Ik schat aan de hand van het verhaal van de vraagsteller in dat dit niet geldt voor deze situatie. Het schrijven doet hij erbij en houdt geen verband met de organisatie van kapitaal van zijn onderneming. Je kan het zo zien: een zelfstandig loodgieter die als onderaannemer in de bouw werkt, klust buiten zijn grote contracten af en toe een middagje bij particulieren bij. De neveninkomsten die daaruit komen zijn aan te merken als WUO. De werkzaamheden zijn immers gekoppeld aan zijn bedrijf. Hij gebruikt hetzelfde materiaal, en er is een grote mate van samenhang tussen zijn bedrijf en de verschillende werkzaamheden. Een andere zelfstandige loodgieter die ook sportmasseur is en een paar keer per maand een aantal vaste klanten masseert geeft die neveninkomsten aan als ROW. Hij heeft geen investeringen (de tafel had hij al), het werk heeft geen binding met z'n andere werk en hij treedt niet actief als ondernemer naar buiten. Over de neveninkomsten krijgt hij dus geen zelfstandigenaftrek. Mijns inziens is vraagsteller de zelfstandig loodgieter die een boek schrijft als nevenactiviteit.
ronron1212
12 jaar geleden
Een eenmanszaak is een bedrijfsvorm waarbij één persoon in alle opzichten verantwoordelijk is voor de onderneming, en wel rechtstreeks

Andere antwoorden (1)

Je hebt een eenmanszaak daar bij geldt dat prive ook bedrijf is. dus het maakt niet uit. Je bent als prive persoon met alles wat je hebt onderdeel van je bedrijf. Dus kan je het gewoon als bedrijf laten lopen als er btw in het spel komt en anders gewoon als gewoon als inkomsten opgeven via je bedrijf of als prive neveninkomsten.
ronron1212