Is een webwinkel verplicht om de verzendkosten op de site te vermelden?

Ik zou bestellen, maar kan er niet achter komen hoeveel verzendkosten met vraagt, dus ik ben afgehaakt. Meestal kom je er achter als je in de winkelwagen kijkt, maar moest eerst adres invullen en creditcardgegevens, zodoende is het niet te zien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, dat zijn ze verplicht. Helaas wordt deze regel nog heel vaak overtreden:

Citaat:
Webwinkels die vlak voor het definitief maken van een aankoop nog ’administratie- en verzendkosten’ in rekening brengen moeten op hun tellen passen. Volgens de Consumentenautoriteit maken de internetshops zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken als consumenten na het uitgebreid invullen van hun adres- en bankgegevens pas op het allerlaatste moment voor onverwachte kosten komen te staan.

“Internetwinkels moeten voor de start van het bestelproces aangeven wat de bijkomende kosten zijn voor verzending, administratie en btw”, stelt directeur Bernardette van Buchem van de autoriteit. De consumentenwaakhond kan internetwinkels die stelselmatig in de fout gaan een boete van maximaal 450 duizend euro opleggen."

In de tweede link de contactgegevens van de Consumentenautoriteit waar je dit kunt melden.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit zijn de officiële regels:

Prijzen op websites
Webwinkels kunnen de verzendkosten niet altijd exact aangeven. Soms zijn deze afhankelijk van het gewicht van de zending. Als er meer producten ineens besteld worden, dan kunnen de verzendkosten soms toch gelijk blijven. Zijn de verzendkosten niet bij de prijs inbegrepen, dan moet u dit duidelijk vermelden. Ook moet u duidelijk verwijzen naar de informatie over de berekening van de verzendkosten. Als per product altijd een vast bedrag aan verzendkosten geldt, dan moet u de prijzen vermelden inclusief de verzendkosten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijkomende kosten vermelden | Consumentenautoriteit.nl
www.consumentenautoriteit.nl/.../bijkomende-kosten-vermel... - In cache30 dec 2010 – U moet bijkomende kosten vooraf expliciet vermelden; een bepaling in de ...