Zou een propositie als "Das übermensch onder de schoenen" te ver gaan (te veel associatie met WO II)?

Toegevoegd na 37 minuten:
Officieel is *Der übermensch een uitspraak van een Duitse filosoof die in 1900 overleed (14 jaar voor WO I).

En dit staat voor een mens die zichzelf overgroeit,
"De mens is een touw tussen dier… en übermensch!"

Eigenlijk is dus te bewijzen dat het geen direct verband heeft met de wereldoorlog, is het doordat het toch wordt geassocieerd met de oorlog geen goede propositie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die xJensz;

Ten eerste zou het fout Duitsch zijn (het is immers DER mensch) en ten tweede is de kreet Übermensch later door de nazi's gejat en heeft een heel andere negatieve lading gekregen en dat lijkt me geen beste reclame voor schoenen. Vergelijk het maar met de swastika, die eigenlijk een oud religieus symbool was maar door diezelfde club is gespiegeld en nu meer met hun vuige praktijken dan met de oorspronkelijke wordt geassocieerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt mij inderdaad niet handig om een aanbeveling voor schoenen te gebruiken die bij veel mensen een onprettige associatie oproepen.
Het is overigens niet Das maar Der Übermensch volgens het Duitse woordenboek.

Toegevoegd na 39 minuten:
Dat de uitspraak van ver voor de 2e wereldoorlog dateert maakt nog niet dat de associaties met die oorlog verdwijnen.
Ook het hakenkruis is een oud symbool wat we in de moderne wereld toch liever niet zien om waren aan te prijzen. (In India komt het wel voor, daar werd het al veel langer gebruikt, daar had men weinig last in '39-'45, dus weinig associaties)

Gr. Koos

Toegevoegd na 40 minuten:
wat = dat
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze uitspraak kan inderdaad geassocieerd worden met de oorlog en is daarom, lijkt het me geen goede slogan.