Mag je als ondernemer hetzelfde werk ook in loondienst uitvoeren?

Je hebt een bedrijf en je levert een dienst. Prima.
Het is echter vrij moeilijk om nieuwe klanten te vinden.
Mag je dan hetzelfde werk ook tijdelijk in loondienst uitvoeren bij een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat mag.
Houdt rekening met de volgende consequenties:
1: Het bedrijf waar je in loondienst gaat moet weten dat je een eigen bedrijf hebt dat vergelijkbare werkzaamheden aanbiedt. (Je zal een concurrentie beding krijgen mbt de klanten waar je komt namens dat bedrijf)
2: Als je nu voordelen als kleine zelfstandige hebt: Die heb je alleen als je voldoende uren besteedt aan je eigen bedrijf (per jaar meer dan 1200). Deze zelfstandigenaftrek ed vervalt als je een te groot deel van je tijd bezig bent in loondienst.
3: Kan consequenties hebben voor diverse verzekeringen welke je prive mogelijk hebt afgesloten.
Denk aan bedrijfsaansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid ed.
Informeer die verzekeringen over evt. loondienst en de periode hoe lang je dat doet.

4: Je verplichte aangifte btw en ib blijft bestaan zolang je eigen bedrijf nog bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je nuttige bijdrage. Moet ik ook een VAR verklaring aanvragen als ik deels in loondienst ga werken?

Andere antwoorden (2)

Zolang je naast je werk in loondienst nog steeds een belangrijk deel als ondernemer werkzaam bent.
De belastingdienst zal dit aan de hand van jouw aangifte inkomstenbelasting kunnen beoordelen.
Van belang is o.a. dat je verscheidene opdrachtgevers moet hebben: als al jouw facturen naar één adres gaan, ook dan kan de belastingdienst vinden dat er eigenlijk sprake is van een arbeidsrelatie.
Als het tijdelijk is kan je je erop beroepen dat het tijdelijk slechter gaat met je onderneming, maar het wordt niet jaren achter elkaar geaccepteerd.

Grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij weinig of 1 opdrachtgever wordt door fiscus/Uwv al gauw verondersteld dat er sprake is van loondienst/dienstbetrekking (werknemersverzekeringen).
Dat probleem doet zich bij jouw voorstel niet voor. Dus geen probleem.
Als je later toch (weer) als ondernemer wilt blijven optreden dien je extra aandacht besteden dat dat dan niet als dienstbetrekking kan worden aangemerkt.