Stel: Ik ga naar de HEMA en koop 10 HEMA babykleertjes. Vervolgens verkoop ik ze, zonder ook maar iets te veranderen in mijn eigen winkeltje. Mag dat?

Mag je elders spullen in een winkel kopen en vervolgens wederverkopen al dan niet tegen de gangbare prijs? Zou de oorspronkelijke verkoper, bijvoorbeeld HEMA of IKEA, er iets tegen kunnen ondernemen? Of stel dat HEMA ongevraagd IKEA artikelen op de kop tikt en die in haar eigen winkel, gewoon onder het merknaam IKEA, gaat verkopen. Zou dat mogen? Als dit geen interessante vraag is eet ik m'n schoen op. Wat jullie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (6)

Ja hoor ik zou niet weten waarom niet. Ik neem aan dat je ze wel iets duurder maakt, anders doe je een boel werk voor niets. Enne eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als wederverkoop niet zou mogen dan zou bij voorbeeld ook Marktplaats niet kunnen bestaan.
Zou wel de Hema-kenmerken er uit halen.
Niet omdat dat moet maar om vermijdbare discussie met klanten te voorkomen.
Ik vind het geen oninteressante vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
minnen niet van mij, het is inderdaad interessant. maar ik zou de hema-kenmerken er juist in laten zitten. als er iets mankeert aan het product kun je nog bij de hema terecht voor garantie of ruilen oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder HEMA-betaalbewijs?
Ja, dat mag. Maar de vraag is of het slim is. Je zult winst willen maken neem ik aan en daarbovenop zul je een opslag moeten leggen voor het risico dat je bepaalde kleertjes niet verkoopt.

Als je dit als bedrijf wilt doen, moet je ook nog een factuur meesturen waar je ook btw over de verkoop zult moeten berekenen. Op de inkoopprijs zit echter al btw die je niet kunt aftrekken, want de btw is op het kassabonnetje van de HEMA niet apart vermeld en het bonnetje (jouw inkoopfactuur) staat niet op jouw naam.

Uiteindelijk vrees ik dat je een prijs zult moeten hanteren voor de kleertjes die 2x zo hoog ligt als in de HEMA. En dat zou nog niet zo erg zijn, als je iets verkoopt wat exclusief is. Maar met alle respect, dat zijn spullen van de HEMA niet, want vrijwel in iedere stad of dorp zit wel een filiaal.

Maar juridisch gezien mag het, dus dat is het antwoord op je vraag. De HEMA vind het prima hoor!
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Hebben we weer een MINkukel op GV? Wil deze sportieveling zich even bekend maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerdere zelfs, zo te zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je die min gekregen hebt omdat je een andere vraag heb beantwoord (nl: is het *slim* om artikelen bij de HEMA in te kopen en daarna weer te verkopen?). Aan de werkelijke vraag besteed je slechts de laatste paragraaf, en ook nog zonder uitleg. Dus, sorry, maar van mij ook een min...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die factuur hoeft niet als je aan particulieren verkoopt. Net zoals je bij de HEMA ook geen factuur krijgt als je iets afrekent.
paulus811
13 jaar geleden
SuzyQ, als je bedrijfsmatig goederen verkoopt (en dat heb ik erbij gezet in mijn antwoord) zul je een factuur moeten meesturen waarop ook btw staat. Bij de HEMA krijg je een bonnetje en dat heeft voor een particulier dezelfde functie als een factuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er maar weinigen die vragen echt goed lezen, MJN....
paulus811
13 jaar geleden
De vraag en de toelichting daarop zijn niet consequent, DAT maakt dat het lastig te beoordelen wat nou echt de vraag is. In de vraag lijkt het om verkoop aan particulieren te gaan. In de toelichting gaat het om spullen van IKEA bij de HEMA of andersom. Daar zit wel een heel groot verschil tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagstelling is uiterst simpel en helder. Zwak om je te verstoppen achter een onduidelijke vraagstelling.
Als je iets koopt is het van jou. Dan mag je er mee doen wat je wilt. Bijvoorbeeld het aan een ander verkopen.

Dit is precies hoe de meeste winkels werken. Inkopen en vervolgens weer verkopen. Dat er een merkje op staat (bijv. Philips) verandert daar toch niks aan?

Dus wat is het probleem?

Ga maar vast op zoek naar mes en vork, want ik vind dit helemaal geen interessante vraag, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zozeer de verkoper 'Hema / Ikea' maar de fabrikant 'Hema / Ikea' zal je actie ( zgn paralelle verkoop) verbieden.

Valt namelijk onder merkenrecht.

Uitzondering, verkoop op markt (merktekens zijn dan uit kleding verwijderd). Restpartijen uit buitenland en zgn outletstores.

Maar met name Ikea en Hema zal je hier niet snel vinden. Mede om prijsdumping en imago vast te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Dat hangt er vanaf waar je inkoopt. Wat je binnen de Europese Economische Ruimte koopt, mag je overal elders in diezelfde ruimte doorverkopen. De rechten op die producten zijn uitgeput, zoals dat heet. Dit op grond van één van de grondrechten uit de EU, dat van het vrij verkeer van goederen. Wat je van bv. Japan of de VS haalt, mag je niet doorverkopen want dat is niet met toestemming van de Europese merkhouder hier op de markt gebracht.

Heb je iets legaal ingekocht, dan mag je de merknaam trouwens gebruiken om je klanten te melden dat je dit in de handel hebt. Zolang je je maar niet voordoet als officieel dealer, want dat ben je niet.

En die dealer dan? Tsja, die heeft pech. Hij heeft een exclusief contract, maar dat betekent alleen dat de fabrikant niet met anderen in zee zal gaan. Hij kan met die exclusiviteit niet voorkomen dat anderen parallel gaan importeren binnen de EU. (...)"

je kan de rest lezen op onderstaande website.