Arbeidsongeschikt 45% en nonprofit stichting? Mag dat?

Ik ben voor 45-55% arbeidsongeschikt en heb een sociale stichting opgericht voor nonprofit projecten zoals sites helpen maken e.d.. Zijn er gevolgen voor de uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt je dus ingeschreven bij de KVK hebt een btw nummer gekregen en hebt dus werk. Je bent arbeidsongeschikt voor een 45-55% voor de overige 45% moet je werk zoeken. Je werkt en heb je dat gemeld aan de uitkeringsinstantie. Je zult dan opgave moeten doen van wat je verdient. En overleggen of dit werk past binnen de ongeschiktheid.
ronron1212
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gaat er om of er geconcludeerd kan worden dat je in theorie meer zou kunnen verdienen dan overeenkomt met het vastgestelde arbeidsongeschiktheidspercentage.
Het min of meer duurzaam werkzaamheden verrichten en daarmee feitelijk geld verdienen in grotere mate dan met de beperkingen die bij je arbeidsongeschiktheid horen kan daarvoor een aanwijzing zijn.
Het oprichten van een stichting is daarvoor geen aanwijzing. Het werkzaam zijn kan dat wel zijn. Het bestuurslid zijn van een stichting betekent niet dat je een onderneming hebt of door arbeid geld zou kunnen verdienen.
Als je als vrijwilliger actief zou zijn in een beroep of bezigheid waarin grote werkloosheid is, dus als de kans klein is dat je aan betaald werk komt, telt dat niet bij de bepaling van je AO. Het gaat om de theoretische verdiencapaciteit.
Je bent niet volledig arbeidsongeschikt dus er is geconcludeerd dat je met werk geld kunt verdienen. Omdat je de omvang van je bezigheden niet aangeeft, kan je vraag voor jou niet goed worden beantwoord.

Toegevoegd na 5 minuten:
De stichting heeft een informatie formulier gekregen van de fiscus en als daaruit blijkt dat de stichting zich beweegt in het economisch verkeer, dus in concurrentie treedt met ondernemingen en daar voor geld ontvangt dan zou de stichting een btwnummer hebben gekregen. Er is een groot verschil tussn inschrijving als bestuurslid van een stichting of vereniging en inschrijving als onderneming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WIA stelt dat je een verdiencapaciteit hebt. Hoe je dat regelt moet je zelf weten bij mijn weten. Ik zou echter e.e.a. in goed overleg met het UWV voorleggen en bespreken.