Kind gaat met school op excursie naar het buitenland. Moeten we dit betalen?

Er staat dat dit een vrijwillige bijdrage is van 340 euro. Zouden er consequenties kunnen optreden voor het kind indien er niet betaald wordt?

2 maanden geleden
in: Cursussen
3.4K
Ritsuka
2 maanden geleden
Denk dat het kind dan niet mee gaat
Inekez1
2 maanden geleden
Dat denk je dan gelukkig niet goed, Ritsuka. Ook kinderen van ouders die niet in staat zijn de bijdrage te betalen mogen gewoon mee op excursie.
tinus1969
2 maanden geleden
@Inekez1, dat is niet helemaal waar. Kinderen mogen dan een vervangende activiteit krijgen.
jc54
2 maanden geleden
@tinus1969; Elk kind mag in principe mee op excursie, betaald of niet betaald. Als een kind niet mee kan (of mag van thuis uit), dán moet er een vervangende activiteit zijn.
ronron1212
2 maanden geleden
@tinus1969 en @ritsuka Een leerling weigeren om mee te gaan op schoolreisje als de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage niet is betaald? Dat mag niet meer. Alle leerlingen mogen meedoen aan activiteiten die de school naast het reguliere aanbod organiseert. Behalve schoolreizen gaat het ook om zaken als aanvullende muziek- of sportlessen of een tweetalig onderwijsprogramma. Welke gevolgen heeft de wetswijziging vrijwillige ouderbijdrage voor de school en voor jou als leraar?
https://www.leraar24.nl/2629679/ouderbijdrage-niet-betaald-ook-dan-mag-de-leerling-mee-op-reis/
Inekez1
2 maanden geleden
@tinus1969. Nee, dat mag dus niet! "Bij alle extra activiteiten die een school organiseert moeten alle leerlingen kunnen meedoen. Ook als hun ouders geen vrijwillige ouderbijdrage betalen. Scholen mogen een leerling geen vervangende activiteit aanbieden." https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/vraag-en-antwoord/is-de-vrijwillige-ouderbijdrage-op-de-basisschool-en-middelbare-school-verplicht
Ritsuka
2 maanden geleden
Ah, dan is dat veranderd ten opzichte van vroeger
Edraket
2 maanden geleden
Ik denk dat de scholen bij benadering weten hoeveel procent van de ouders een vrijwillige bijdrage niet betaalt.
En vermoed dat dit wordt omgeslagen naar de ouders die wel betalen.
Die betalen dus een beetje meer.
In dit geval waarschijnlijk 40 euro.
ronron1212
2 maanden geleden
@Edraket veel scholen hebben al aangegeven geen extra meer te doen. Ik weet ook niet hoe jij aan de 40 euro komt dat is gewoon gokken.

Antwoorden (1)

Ouders zijn niet verplicht een vrijwillige bijdrage te betalen. Het is ook niet nodig om een reden op te geven waarom je niet wilt of kunt betalen voor de excursie en/of andere activiteiten.

Wettelijk is geregeld dat dit soort ouderbijdragen altijd vrijwillig zijn en dat er voor het kind géén consequenties of uitsluitingen mogen zijn als de ouders niet mee betalen.

Moet je maandelijks de eindjes aan elkaar knopen, dan hoef je dus geen stress te hebben over de bijdrage. Je kind kan gewoon mee met de rest van de klas en de klasgenoten krijgen ook niet te horen welke ouders wel of niet hebben betaald.

Indien je het bedrag wel kunt betalen, dan moet je voor jezelf wel een goede principiële reden hebben om dit niet te doen. Als iedereen denkt "het is vrijwillig dus ik betaal niet" dan kan een school nooit meer excursies, vieringen, musicals, sportdagen etc. organiseren.

Wil je wel graag meebetalen maar lukt dat nu even niet, overleg dan met de school of je in termijnen kunt betalen, of op een later moment.
2 maanden geleden