Mag een docent leerlingen weigeren bij de les te zijn als ze de schoolboeken niet bij hebben? mbo?

Docent weigerde meer dan de helft van mijn klas de les in te gaan omdat ze geen boeken mee hadden. De docent gaf als nog les op get bord met een powerpoint (wat naast opdrachten het enige is dat we doen, boeken zijn alleen nodig voor de opdrachten). Vervolgens heeft hij ook de paar leerlingen die er wel zijn dat we een toets hebben, de andere leerlingen hoorden er pas 3 dagen voor de toets over van de docent.

een jaar geleden
in: Cursussen
2.3K

Antwoorden (1)

Ja, dat mag hij doen vanuit zijn opvoedkundige taak. Als de regel is dat jullie je boeken bij moeten hebben en jullie houden je daar niet aan, dan mag hij daar straf voor uitdelen. Ik dit geval de betreffende leerling(en) de klas uit sturen.

Ook is een leraar niet verplicht een toets aan te kondigen. Je zal de eerste niet zijn die een onverwachte toets krijgt.

Wel kan ik me voorstellen dat jullie de leraar vragen wat de bedoeling is van het meenemen van de boeken en met argumenten komen waarom jullie denken zonder te kunnen. Wellicht kun je zo wederzijds begrip voor de situatie krijgen.

Maar als het puntje bij paaltje komt... Dan mag de leraar van jullie eisen dat jullie je aan de regels houden.