Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk niveau doorleren duitse taal na 37 jaar van school af?

37 jaar geleden heb ik op de mavo examen gedaan voor de duitse taal. Dit was toen op D niveau en op mijn cijferlijst haalde ik een 6. Daarna heb ik nog enkele jaren Duits gesproken omdat ik vakantiewerk deed in een hotel. Ook tijdens vakanties in Duitsland heb ik mij altijd goed kunnen redden in het duits. Nu hebben mijn man en ik plannen om naar Duitsland te emigreren en wil ik mijn duitse taal flink opfrissen. Waar zou ik het beste een cursus kunnen volgen en hoe weet ik welk niveau het beste aansluit bij mijn kennis?

2 jaar geleden
in: Cursussen
1.5K
Antoni
2 jaar geleden
Zo maar een idee: misschien kan je de (huidige) docenten van je oude school eens vragen je te testen op je kennis van het Duits. Zij kunnen je vast advies geven.
jc54
2 jaar geleden
Je hebt de basiskennis al. In de praktijk leer je het best. Verhuis en doe eventueel een inburgeringscursus. Woordjes leren kan via een schriftelijke cursus, uitspraak leer je best in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Misschien is een cursus niet eens nodig. Kijk eens bij apps (duolingo bijv.) en websites (nubeterduits) om je Duits te verbeteren. Ook: italki waar je via beeldbellen lessen kunt volgen. Of zoek een taalmaatje, waarbij jij met diegene je duits oefent en de ander zijn/haar nederlands oefent met jou. Mogelijkheden genoeg!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de site van het Goethe instituut kun je je Duits oefenen - ze geven ook cursussen:
https://www.goethe.de/ins/nl/nl/spr/ueb.html. Bij de Volksuniversiteit worden cursussen gegeven op verschillende niveaus, waarbij je ook kunt laten testen op welk niveau je moet beginnen.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding