Waar kan ik het best (na een middelbare school zonder natuurkunde) in een jaar natuurkunde kennis opdoen?

Momenteel ben ik bezig met mijn bachelor, die ironisch genoeg niks met natuurkunde te maken heeft. Ik ben echter altijd al geïnteresseerd geweest in natuurkunde, maar ik heb het helaas eerder dan ik wou noodgedwongen laten vallen als vak op de middelbare. Hoewel ik erg blij ben met wat ik nu studeer, is het toch ook een droom om uiteindelijk meer te leren over natuurkunde, gewoon omdat ik het echt enorm interessant en leuk vind.

Zelf zat ik al te denken aan wellicht zelfs een tussenjaar voordat ik aan mijn master begin of juist na mijn master, om dan een jaar dieper in de natuurkunde te duiken. Mijn vraag is dus eigenlijk, is er een goede cursus van ongeveer een jaar, waarin je zoveel mogelijk over natuurkunde komt te weten? Of is het ook mogelijk om zelf, misschien zelfs wel naast werk of studie, natuurkunde te gaan leren, en zo ja, hoe zou ik dat dan moeten aanpakken? Waar zou ik dan moeten beginnen?

Ik weet dat natuurkunde veel verder gaat dan wat je kunt leren in een jaar, en ik verwacht dus ook niet zomaar ineens de hele natuurkunde te snappen, maar ik ben wel dusdanig geïnteresseerd dat ik er meer over wil leren, zonder dat ik later aan de slag ga in dit gebied.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Cursussen
1.6K
Antoni
3 jaar geleden
Bij een organisatie als de LOI kan je -alsnog- examen Natuurkunde doen op havo- of vwo-niveau. Zie https://www.loi.nl/n-4888-havo-natuurkunde en https://www.loi.nl/n-4908-vwo-natuurkunde. De cursussen zouden 8 maanden duren en kosten € 448 of € 496. Na afloop krijg je een officieel certificaat voor dit vak. Maar er zullen ook andere organisaties vergelijkbare cursussen aanbieden.

Antwoorden (1)

Er zijn heel veel verschillende manier om dit te doen. Maar het hangt er ook vanaf hoe graag je het wilt en wat je er eventueel voor wilt betalen. Hieronder een aantal opties, er zullen er vast meerdere zijn.

1. Bijles, particulier of via een instituut.
Kost wel behoorlijk wat, maar hier kan je op verschillende niveaus met natuurkunde bezig gaan.

2. Zelf boeken er bij pakken.
Neem contact op met een middelbare school (bijv die waar je zelf gezeten hebt) en vraag bij de sectie natuurkunde na welke boeken zij gebruiken. Wellicht dat je zelfs een set kan lenen of dat je zelf die boeken kan kopen / huren. Zo kan je zelf aan de slag gaan. Met vragen kan je op verschillende fora terecht.

3. Youtube
Er zijn ook veel mogelijkheden via youtube. Vooral per onderwerp, maar er zijn ook complete lesprogramma's van verschillende dingen te vinden.

4. Coursera
Een gratis online lesplatform waar je heel veel verschillende cursussen kan vinden. je zou eens in het aanbod moeten kijken, inmiddels zijn er volgens mij 1000-en cursussen
www.coursera.org