Waar kan ik het beste vwo deelcertificaten scheikunde en natuurkunde volgen?

Mijn naam is Merijn en heb vorig jaar mijn havodiploma e en m + bio gehaald.

Nu volg ik op de vavo vwo wis a, bio filosofie en engels. Deze vakken gaan mij goed af en wil wellicht geneeskunde studeren. Daar heb ik uiteraard vwo natuur en scheikunde voor nodig. Volgend jaar ga ik mijn p in toegepaste psychologie halen (want ik zou psychologie willen studeren, mochten deze vakken mij niet liggen). Deze vakken wil ik naast mijn propedeuse halen.

Ik heb deze vakken alleen nog nooit gehad en, vroeg mij af of ik deze vakken met bv een onderbouwpakket en bovenbouwpakket op loi kan halen. Deze vakken lijken mij tevens erg interessant en vraag mij af of iemand ervaring heeft met het ophalen van betavakken zonder vooropleiding.
(Alvast super bedankt voor de antwoorden!)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Cursussen
11.4K

Antwoorden (1)

Er zitten een paar deelvragen in jouw vraag en zoals ik het lees een denkfout.

Allereerst de vraag of je met LOI scheikunde en natuurkunde kunt halen.
Scheikunde: Dit vak kun je deels koppelen aan biologie. Je zegt dat biologie goed gaat op vwo-niveau. Kijk vooral naar de scheikundige benadering van biologie. Een aantal hoofdstukken behandelen dit in bepaalde paragrafen. Gaat dit ook makkelijk? Wellicht dat scheikunde haalbaar is. En, waar een wil is, is een weg.
Natuurkunde: Dit wordt een grotere klus. Je doet nu wiskunde a. Wiskunde b (en ook d) heb je eigenlijk wel nodig om natuurkunde goed te kunnen begrijpen. Met wiskunde a is het niet onmogelijk, maar een stuk pittiger. Je zult het dan ook voornamelijk moeten hebben van sommen oefenen. De theorie heeft een ondergeschikte rol. Als je blijft oefenen, leer je de opdrachten herkennen. Stap op een gegeven moment over op het oefenen van oude examens. Nogmaals, met wiskunde b gaat het makkelijker en met wiskunde a zul je vooral door te doen, moeten eigen maken. Ook hier geldt, waar een wil is, is een weg.

Je geeft aan volgend jaar je propedeuse toegepaste psychologie te willen halen.
Ben je al aangenomen?
Ik neem aan dat je dit doet op hbo-niveau.
In dit jaar wil je ook vwo natuurkunde en scheikunde doen.

Maar, indien je de propedeuse haalt en je beide vakken op vwo-niveau ook haalt, kun je je niet zondermeer aanmelden voor geneeskunde. Geneeskunde heeft als eis een afgerond vwo-diploma NG met natuurkunde of NT met biologie.
Jij hebt dan nog steeds geen afgerond vwo-diploma. Wel de vakken: Engels, wiskunde, biologie, natuurkunde en scheikunde (5 vakken). Je mist dan nog steeds op vwo-niveau: Nederlands, nog een vreemde taal, (denk aan maatschappij, ckv, m&o, bsm......).

Je zult je dus niet zomaar kunnen aanmelden, maar een speciale toets moeten doen.

Neemt niet weg dat ik sowieso al veel respect heb voor jouw aanpak. Mocht je uiteindelijk toch voor WO psychologie gaan, dan vind ik dat ook knap van je.

Als je nog vragen hebt, trek aan de bel.

https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde/eisen-toelating