Wat is een subtiel manier om opslag te vragen?

Ik werk gemiddeld 60 uur per week en verdien gemiddeld rond de 1.400 euro.

De baas kan steeds op mij rekenen.
Wat is een subtiel manier om opslag te vragen?

Toegevoegd na 1 uur:
Wat is volgens jullie een aanvaardbare opslag voor in een supermarkt te werken voor deze 60 uren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Subtiel? Dat zou ik niet subtiel doen, gewoon open onderhandelen.

Ik heb dit ook een tijd gedaan, véél meer inzet getoond dan gerechtvaardigd werd door mijn salaris. Mijn beloning? Twee weken voor het einde van mijn contract kreeg ik te horen dat het contract niet werd verlengd. Tja, mijn leidinggevende wist dat al lang, maar had me toevallig een tijdje niet gesproken. En oh ja, twee weken was te kort om een vervanger te vinden, dus ik mocht mijn overgebleven vrije dagen niet opnemen, niet om een uitkering aan te gaan vragen, niet om elders te kunnen solliciteren.

Sindsdien probeer ik me te houden aan een nieuwe filosofie: ik doe mijn werk goed, maar als het gaat om extra's, dan toon ik mijn werkgever evenveel loyaliteit als mijn werkgever mij toont. Dus geen freebies meer zoals 20 uur onbetaald overwerken of op komen draven op mijn vrije dag, terwijl ik minimumloon krijg en moet smeken om een halve dag vrij.

Die filosofie heeft trouwens wel vruchten afgeworpen: het is nu zo'n twee jaar later, ik verdien ruim twee keer zo veel als destijds, en ik werk voor een werkgever voor wie één telefoontje om te vertellen dat ik nodig was bij familie voldoende was om twee weken weg te kunnen blijven.

Kijk, zo kan het dus ook, en bij déze werkgever maak ik dus geen probleem van een uurtje langer blijven. Waarop de werkgever dat uurtje trouwens weer compenseert.

Moraal van het verhaal: wees niet te verlegen om redelijke eisen te stellen en grenzen aan te geven! Zolang jij accepteert dat je 60 uur in de week werkt voor 1400 euro per maand, heeft je werkgever geen enkele reden om je beter te behandelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niks subtiel! Als jij 60 uur per week werkt, is dat 240 uur per maand. Dat betekent dat je 5,83 Euro per uur verdient! Dat is een hongerloontje. Dus je stelt je werkgever voor de keus: of je gaat me nu meer betalen of ik ga véél minder werken. Of ik zoek een andere werkgever die wél goed voor zijn personeel zorgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ precies zo en niet anders
Er van uit gaand dat je deze baan wilt houden: vraag op een rustig moment een gesprek met je baas en reken hem voor dat je veel uren maakt, goed werk levert en toch niet zoveel verdient. Kijk na wanneer je voor het laatst opslag hebt gehad en gebruik dat als argument.
Ik zou niet meteen ultimatums gaan stellen, hou het gesprek prettig. Tenslotte héb je werk en banen liggen niet echt voor het opscheppen. Maar gezien je uren kan ik me wel voorstellen dat je meer wilt verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag hem om het declaratieformulier voor nog onbetaalde uren.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Subtiel!!! +1
Niet te veel erom heen draaien: kom tot jouw punt.
Opslag vragen.
Vertel hem dat je graag opslag wilt, en als hij dat niet wilt geven kun je kiezen: of het zo laten, of minder gaan werken. Maar als hij op je kan rekenen, denk ik niet dat hij het leuk zal vinden als je minder gaat werken!

Succes!