Heeft iemand ervaring met werken als ZZP-ER ?

Verdient het veel en moet je dan alles zelf regelen, dus de belasting en ziekenfonds enz enz ?
En kan je er van uit gaan dat je geregeld werk hebt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat veel ZZP-ers, zodra ze het factuurbedrag van hun opdrachtgever op hun rekening krijgen, dit meteen prive opmaken. Vervolgens komen ze in de problemen met de eventuele BTW-afdrachten, voorlopige aanslagen van de belasting, enz.

Het beste antwoord

Een ZZP'er moet zelf zijn ziektekosten afdragen, zijn verzekeringen regelen en zelf zijn belasting afdragen en goed bijhouden. Daarnaast alle administratie bijhouden en dergelijke.

Al met al houdt een ZZP'er ongeveer 50 - 60% over van het salaris dat hij/zij ontvangt en heeft daarvoor behoorlijk wat extra risico's.

Maar bovenal moet een zzp'er ZELF ervoor zorgen dat hij klanten heeft. Dat hij genoeg uren werkt in de week. Dat hij contact opbouwt met nieuwe klanten.
Er is dan ook geen gemiddelde ZZPers. Van de week had ik een sollicitant die als ZZP'er gewerkt had. Hij was bij zijn baas weggegaan en kon daar 3 maanden als ZZP'er meer verdienen dan hij als werknemer deed. Alleen na die 3 maanden was hij niet nodig meer. En sindsdien heeft hij een half jaar thuisgezeten en is nu weer op zoek naar een vaste baan.

Want dat is wat je niet hebt als ZZP'er. Vastheid en zekerheid. Als je zelf geen nieuw project kunt vinden heb je pech. Als je die klant niet binnenkrijgt? Jammer dan.

Sommige mensen vinden dit soort verantwoordelijkheid fijn andere mensen niet. Maar het gaat lang niet bij iedereen goed, en als het niet goed gaat kun je niemand anders dan jezelf de schuld geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ken wel iemand die werkt als ZZP er.
Je moet idd. alles zelf doen. Het geld wat je verdient is natuurlijk bruto en hier gaan alle vaste lasten nog van af. Evenals je verzekeringen die over het algemeen hartstikke duur zijn. Ook als je ziek bent heb je geen inkomsten, mits je hier voor verzekerd bent.
Al met al moet het wel uitkunnen want je wil eigenlijk ook een salaris er aan over houden.
Mocht je het allemaal goed op de rit hebben dan zal het vast wel goed gaan maar er is natuurlijk een risico dat het niet uitkan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ZZP-er ben je, net als iedere zelfstandige, zelf verantwoordelijk voor al je zaken.

Je moet niet alleen zorgen dat je voldoende opdrachten hebt, maar dus ook je belastingen, verzekeringen, pensioen enz. regelen. Er komt heel wat bij kijken als zelfstandig ondernemer.

Of het goed verdient? Tja, dat ligt er aan wat je doet, of er veel vraag naar is en hoe goed je bent. Je moet zelf achter je opdrachten aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben Z(Z)P-er.

Wat vind jij veel verdienen? Dat kan namelijk erg verschillen. Als je in loondienst werkt, heb je vaste uren waar je X-bedrag voor betaald krijgt. Als Zelfstandige Professional (ZP-er) moet je zelf je klanten (en dus je werk) regelen, je moet acquisitie doen, je PR, je marketing etc. Ook de belasting doe je zelf, daar komt ook nog naast dat je omzetbelasting moet afdragen (6% of 19%, net wat van toepassing is bij jouw), evenals ziekenfonds moet je zelf regelen.

Daar komt nog bij dat je verschillende verzekeringen moet afsluiten, denk bijv. aan je je Arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ook je pensioen moet je zelf regelen.

Ik zou zeggen; laat je eerst voorlichten bij de kamer van koophandel.