Is mijn (ex-)werkgever er aan gehouden dat hij mij na drie jaar weer in dienst neemt?

Bijna drie jaar geleden moest ik mijn beveiligingsdiploma halen voor een bedrijf waar ik voor werkte. Voorwaarde was dat ik deze binnen een jaar moest halen. Anders mocht ik mijn functie niet meer uitvoeren. Helaas is dit niet gelukt wegens priveomstandigheden en een studie dat ook veel tijd vergde.

Toen mijn contract afliep werd ik door mijn manager en door zijn secretaresse uitgenodigd voor een gesprek. Ik had aangegeven dat ik op dat moment in een vervelende situatie verkeerde wegens priveomstandigheden.

Tijdens het gesprek werd er gespeculeerd hoe het "probleem" opgelost kon worden. Uiteindelijk meldden beiden dat ze mij graag weer in dienst wilden nemen, op voorwaarde dat ik dus die diploma zou halen. Ik vond het positief om te horen, dat ik aangaf dat ik het zal afmaken waar ik aan begonnen was.

Helaas is het zo dat mijn theoriecertificaten na drie jaar verlopen. Dat is dus medio oktober 2010. Dat betekent dat ik dus als een speer mijn praktijkexamen moet afleggen. Alleen vroeg ik mij wel af of "mijn werkgever" zich aan zijn woord dient te houden wat hij mij drie jaar geleden heeft toegezegd. Het staat nl. zwart op wit dat een ieder die in dienst treedt en niet in het bezit is van een beveiligingsdiploma, deze binnen een jaar dient te behalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, het was geen belofte welke aangehouden hoeft te worden. Het was meer een signaal dat ze je erg goed vonden en je zo weer opnieuw zouden aannemen.

Dus meld je opnieuw aan. Je kan natuurlijk niet verwachten dat een bedrijf in 3 jaar nog steeds bloeiend is en mensen nodig heeft.

Wie weet wordt het nog wat. Maar ga eerst maar eens het diploma halen. Dan maar verder kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Je werkgever is hiertoe niet te verplichten. Jouw contract is verlopen en je hebt geen poot om op te staan. WEL kan je nu naar hem toe gaan en zeggen: Ik wil mijn diploma gaan halen. Ik wil dan nu een voorwaardeliojk contract waarin staat dat zodra ik -binnen 6 maanden oid- mijn diploma gehaald heb, jullie mij in dienst nemen.

Dan heb je zekerheid dat je in dienst wordt genomen, en heeft het zin om nu snel je diploma te halen.

Aan de andere kant: Het ahlen van je diploma heeft zowieso nut, toch? Ik zou zeggen: Gewoon diploma gaan halen en tegelijk in onderhandling over een nieuwe aanstelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af wat jullie samen afgesproken hebben nu. Je hebt een nieuwe overeenkomst en dus gelden de afspraken die je daarbij hebt gemaakt. Blijkbaar staat het er niet meer in, dus geldt het niet meer.

Verder vraag ik me af welk contract je hebt? Want als men als voorwaarde stelt dat jij je diploma moet halen en je hebt een contract voor onbepaalde tijd (wat moet na 3 jaar) is er dan in het contract of ergens anders iets opgenomen dat je ontslagen kan worden als je het niet haalt? Staat er niets in, en is de afspraak die jullie samen gemaakt hebben niet vastgelegd, dan zal het moeilijk worden jou te ontslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uit gaand dat een bedrijf een bepaalde functionaris nodig heeft zullen ze moelijk 3 jaar zonder kunnen. Ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan. Je hebt problemen gehad en dat is vervelend genoeg, maar je kan er niet het probleem van je werkgever van maken.