Is zaterdag een werkdag?

Veel mensen zeggen van niet maar veel mensen werken op zaterdag, de bakker, de mensen is de bioscoop, de mensen in het zwembad, de mensen in winkels enzovoort.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zullen we dan ook de zondag maar meteen een werkdag gaan noemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor veel mensen ook een werkdag ja.

Antwoorden (10)

werkdag:
Een dag, niet zijnde een zaterdag of een zondag en niet zijnde een algemeen erkende feestdag als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Algemene Termijnenwet, noch een in het tweede of krachtens het derde lid van genoemd artikel met een algemeen erkende feestdag gelijkgestelde dag.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkdag is een dag waarop gewerkt wordt. In de meeste westerse culturen wordt hiermee een van de dagen van maandag tot en met vrijdag bedoeld, oftewel alle dagen behalve het weekend.

Ik begrijp ook niet waarom de zaterdag niet gezien wordt als werkdag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Ik denk het wel. Mijn moeder heeft een kapsalon die Zaterdag open is. Wel tot 2 uur 's middags, maar hij is toch open op Zaterdag.

Liefs,
Hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werkdag is niet per definitie een dag waarop je moet werken, zoals een weekend- dag niet per definitie vrij is. Het is de manier waarop we de zeven dagen in de week indelen, puur voor het overzicht / de administratie. Zoals in ' het duurt gemiddeld drie werkdagen' - dat je weet dat je op zondag niet naast de brievenbus hoeft te gaan zitten als je iets besteld hebt bijvoorbeeld.

Dat inderdaad het merendeel van de mensen op die 'werkdagen' (ook wel doordeweekse dagen) aan het werk is en vrij in het weekend, heeft er wel iets mee te maken, maar geeft voor niemand garanties.

Toegevoegd na 26 seconden:
Oh, en zaterdag is dus volgens die indeling geen werkdag maar een weekend-dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, anders zouden we ook de zondag een werkdag moeten gaan noemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet?
Zondag zijn de winkels ook open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en de ziekenhuizen sturen de mensen op Zondag ook niet allemaal naar huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha
Dat zal wat zijn
Over het algemeen zijn onze werkdagen van maandag t/m vrijdag en hebben we het weekend vrij om te ontspannen.
Voor bedrijven of instanties die ook in het weekend en 's avonds/'s nachts open zijn (horeca, winkels, ziekenhuizen etc.), zijn er daarom toeslagen bedacht (onregelmatigheidstoeslagen) om die bijzondere werkuren beter te belonen. Die toeslagen gelden niet voor onze normale werkdagen van maandag t/m vrijdag tussen X en X uur. De arbowet houdt hier ook rekening mee bij jeugdigen of oudere werknemers.
Het is dus een manier om te bepalen wat binnen een gewone werkdag valt.
Het ligt er aan welke betekenis je er aan geeft. Voor de wet is zaterdag niet een werkdag zoals deze in de basis bedoelt is.
Zaterdag is niet een gebruikelijke werkdag voor iedereen maar als er gewerkt wordt, is dat het wel voor die persoon én ontvangt hij/zij hier extra geld voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van melkveehouderij. Dan is elke dag een werkdag. 's Ochtends vroeg en in de middag het vee melken. En de rest van de dag bezig met vee voeren e.d. Al wordt op zondag de 'kleinere klusjes' uitgesteld tot maandag.

Dus het ligt eraan wat voor beroep je hebt, of zaterdag een werkdag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formeel is zaterdag of zondag geen werkdag, Het probleem is dat werkdag een nietszeggend woord is. Ik heb mij hele leven op zaterdag gewerkt, na mijn schooljaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt zes werkdagen in de week. Zondag is de "rustdag". Natuurlijk zijn er mensen die ook op de zondag werken, maar het is officieel geen werkdag. De zaterdag wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig worden zaterdag en zondag wel als werkdagen gezien. Toen dit niet zo was had men een probleem met bijv. het ziekmelden van parttimers die bijv. op dinsdag, donderdag en zaterdag een vast aantal uren werken. De normale werkweek was maandag t/m vrijdag. Tegenwoordig wordt in de aangifte loonheffingen aangegeven op welke dag iemand niet heeft gewerkt vanwege ziekte. Hieruit haalt het uwv en de belastingdienst haar informatie. Het belang hierbij is het tijdstip waarop iemand bijv. in de WAO of WW zou komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is weer sprake van geweest om van de zaterdag weer een gewone werkdag te maken in veel beroepen , net als heel vroeger !