Ik doe nu mavo en wil graag advocaat worden. Kan ik op het mbo rechten studeren?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Om advocaat te worden moet je naar de universiteit
nielsjuh
3 jaar geleden
Wat ronron1212 zegt inderdaad. Dus zou je eerst nog via het MBO naar het HBO moeten gaan, om vervolgens universiteit te kunnen doen.
Antoni
3 jaar geleden
Er is op iedere middelbare school toch een leerlingenbegeleider die de leerlingen adviseert over hun vervolgopleidingen? Heb je al met hem of haar gesproken, @ikbenyasminn? Hij of zij zou jou uitgebreid moeten kunnen informeren en adviseren over welke vervolgopleidingen jij zou kunnen gaan volgen!

Antwoorden (2)

Je kan op het mbo rechten studeren, maar daarmee kan je geen advocaat worden.

Om advocaat te (kunnen) worden heb je een universitaire opleiding Rechtsgeleerdheid nodig. Na het afronden van die opleiding moet je nog een aansluitende advocatenopleiding volgen. Hierbij word je begeleid door een advocatenkantoor, mits je daar bent aangenomen. Het is een heel ambitieus plan om advocaat te worden! Om aan de universiteit te mogen studeren heb je een afgeronde vwo-opleiding nodig.

Waarschijnlijk is het momenteel het slimste een mbo-opleiding rechten te gaan volgen. Daarmee kan je toch aan de slag in de juridische sector zonder (nog) daadwerkelijk advocaat te zijn. Wil je werkelijk advocaat worden, dan zal je de laatste jaren van de havo en het vwo moeten gaan volgen, en daarna naar de universiteit moeten gaan.

Een leuk weetje: je kan jezelf altijd 'jurist' noemen. Die titel is onbeschermd: iedereen die zich op welke manier dan ook bezighoudt met rechten, mag zichzelf 'jurist' noemen.
Antoni
3 jaar geleden
Het is een mogelijke opstap. Standaardroute: VWO, dan universitaire opleiding rechten. Meester Leonie legt het uit op haar site:

"1) Opleiding
De eerste eis: een WO-opleiding. Om advocaat te kunnen worden moet je eerst meester in de rechten zijn, en dat ben je zodra je een master rechten hebt afgerond. Je kunt ook prima opklimmen vanaf een VMBO/MBO/HBO-opleiding, zolang je uiteindelijk maar een master rechten in de pocket hebt. (En een verklaring civiel effect, zoals dat heet.)

2) Advocaat-stage
Meester in de rechten? Mooi, dan kan je op zoek gaan naar een vacature binnen de advocatuur. De functie waar naar je zoekt is die van advocaat-stagiaire. Voordat je geheel zelfstandig aan de slag kunt gaan moet je een advocaat-stage afronden. Deze stage duurt ca. 3 jaar, en voltooi je onder supervisie van een patroon. Een patroon is een ervaren advocaat die je in die 3 jaar onder zijn of haar hoede neemt. (...)

3) Beëdiging
Helemaal aan het begin van je stage word je beëdigd tijdens een zgn. beëdigingszitting en word je ingeschreven op het tableau. Vanaf dat moment ben je advocaat, behoor je tot de balie, en maak je onderdeel uit van de beroepsgroep van advocaten. Het is dus niet zo dat je als advocaat-stagiair (zoals de naam 'stage' misschien doet vermoeden) alleen maar meekijkt; je gaat gelijk aan de slag.(...) Het enige verschil met een niet-stagiaire is dat je onder begeleiding werkt van een patroon en dat je de Beroepsopleiding moet voltooien. (...)

4) Beroepsopleiding
Onderdeel van de advocaat-stage is de Beroepsopleiding. De Beroepsopleiding duurt 2,5 jaar en dient (op risico van schrapping van het tableau!) binnen 3 jaar na beëdiging te zijn afgerond. Gedurende de Beroepsopleiding krijg je inhoudelijke vakken (...) Ook krijg je een mentor, dien je tentamens te maken (...) en zijn huiswerkopdrachten een belangrijk onderdeel van het programma.(...)

5) Advocaat-medewerker
Heb je de Beroepsopleiding én je stage met goed resultaat afgerond (let op: naast de Beroepsopleiding moet je namelijk ook nog aan de plaatselijke vereisten voldoen van jouw balie), dan mag je jezelf na afronding van die stage (dus na ca. 3 jaar) advocaat-medewerker noemen. Vanaf dat moment mag je geheel zelfstandig, dus zonder begeleiding van een patroon, een praktijk runnen. (...)"
Toegevoegd op 04 december 2020 10:38: bron
Computoon